Hlavní obsah
Trosky ukrajinského boeingu, který havaroval u Teheránu Foto: Mohammad Nasiri, ČTK/AP

Pilot íránských aerolinek Aseman Airlines, který 8. ledna přistával v Teheránu, viděl, jak ve vzduchu letěla raketa, která pak zasáhla Boeing 737-800 ukrajinských aerolinek UIA. Ten se po zásahu zřítil a zahynulo všech 176 lidí na palubě. Plyne to z komunikace s věží, kterou získala od tajných služeb ukrajinská televize TSN. Z komunikace plyne, že Írán od počátku věděl, že bylo zasaženo ukrajinské letadlo.

Trosky ukrajinského boeingu, který havaroval u Teheránu Foto: Mohammad Nasiri, ČTK/AP
Vidím světlo rakety. Íránský pilot hlásil sestřel ukrajinského letadla, Teherán lhal

Pilot íránského stroje viděl, jak ukrajinský stroj letí směrem od Teheránu a následně jeho výbuch. Podle TSN je ze záznamu zřejmé, že příslušné íránské úřady věděly od počátku o příčině pádu ukrajinského letounu a jen ji nepřiznaly. Místo toho lhaly o technické závadě.

Věž ale o odpálení rakety revolučními gardami skutečně nic nevěděla.

Boeing ukrajinských aerolinek na letu PS752 z Teheránu do Kyjeva odstartoval 8. ledna v 6:20 jen několik hodin poté, co Íránci vypálili své rakety na dvě letiště v Iráku, které využívali Američané. Teherán se obával, že by mohla přijít americká odveta a jeho protivzdušná obrana byla v pohotovosti.

Věž zaznamenala start ukrajinského stroje a jeho posádce sdělila, že má stoupat do výše 6000 stop a pak zatočit doprava k Paroku. Ve stejnou dobu se připravoval k přistání na teheránském letišti Ajatolláha Chomejního dopravní letoun íránských aerolinek Aseman Airlines, letící na domácím letu EP3768 z Šírázu do Teheránu. O tři minuty později pilot íránských aerolinek Aseman viděl odpálení rakety.

Přepis záznamu hovoru pilota s dispečerem
Pilot EP3768: Tady 3768. Přibližujeme se ze severu.
Dispečer: Dobré ráno, 3768.
Dispečer: Aseman 3768. Identifikujte 3343 vlevo, úroveň 110.
Pilot EP3768: 3768 na příjmu.
Pilot EP3768: Přibližujeme se na přistání ze severu.
Pilot EP 3768: Ne pane?
Pilot EP3768: Zóna 320? Je volná pro přelet?
Dispečer: GPS (nesrozumitelné)
Pilot EP3768: Na trase záblesky jako z rakety. Mělo by tam něco takového být?
Dispečer: Zóna 320? Ve vzdálenosti kolika mil? A kde?
Pilot EP 3768: Nemohu říci přesně. Ale myslím, že je to blízko (letiště) Pajam a (města) Karadž.
Dispečer: Kolik mil? Kde?
Pilot EP3768: Teď vidím světlo, jak odlétá.
Dispečer: O ničem takovém nás neinformovali.
Dispečer: Jak to vypadá? Jak to světlo vypadá?
Pilot EP3768: Je to rozhodně světlo od rakety.
Dispečer: Neletí to k městu (Teheránu) že?
Pilot EP3768: Může být. Ale ne, ne, letí to od města.
Dispečer: O ničem jsme nebyli informováni, ale sledujte to.
Pilot EP3768: Rozumím. Jdu na přistání.
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, ohlaste se.
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, ohlaste se.
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, slyšíte mě?
V záznamu se opakuje pokus o navázání kontaktu po dobu dvou minut, ale bez odpovědi.
Dispečer: Aseman 3768, 9000, kurs na přistání.
Dispečer: Aseman 3768, vše. Nic dalšího tam nahoře nevidíte?
Pilot EP3768: Pane inženýre, viděli jsme explozi, velký záblesk od exploze. Nerozumíme tomu, co se děje.
Dispečer: My to přesně taky nevíme...
Pilot EP3768: Na našem kursu je vše v pořádku?
Dispečer: Ano nemyslím si, že by tu byl nějaký problém.

Pilot ještě poděkoval Bohu a zahájil přistávací manévr.

Navzdory komunikaci mezi věží a pilotem Aseman Airlines Írán hned nepřiznal, že byl boeing ukrajinských aerolinek sestřelen raketou země vzduch. Zpočátku uváděl, že měl technickou poruchu, a proto spadl. Pak se ale objevily amatérské záběry trosek protiletadlové rakety a amatérské videozáběry odpálených raket i následná exploze.

Až 11. ledna Írán přiznal, že revoluční gardy sestřelily Boeing 737 omylem, protože operátor systému protivzdušné obrany si neověřil, zda v oblasti neletí dopravní letadlo, a ve strachu z amerických raket stiskl spoušť.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků