„Toyoty Hilux jsou automobilovou obdobou kalašnikovů. Neobejdou se bez něj žádní vzbouřenci a v poslední době vlastně už ani jejich protivníci,“ vysvětlil serveru Business Insider bývalý americký ranger Andrew Exum, který nyní pracuje jako zástupce náměstka amerického ministra obrany.

Pick-upy japonské automobilky se objevují takřka na všech propagačních videích Islámského státu. Vedení Toyoty se ale dušuje, že netuší, jak se mohly její často nová auta do rukou džihádistů dostat. Nedokáže vysvětlit ani to, proč islámští náboženští fanatici volí off-roady zrovna její značky.

A zatímco na zodpovězení první otázky si bude muset Washington ještě počkat, odpověď na tu druhou je podle mnohých odborníků nabíledni.

Ideální se samopalem

Hiluxy jsou tak oblíbené ze stejného důvodu, jako již zmíněné automatické pušky AK-47 ruské provenience; pro svou spolehlivost, snadnou údržbu a vysokou odolnost i v polních podmínkách gerilové války.

Pick-upy vyzbrojené samopaly se navíc ukázaly jako mimořádně efektivní v boji s lehce vyzbrojenými speciálními jednotkami irácké i syrské armády.

„Ty vozy jsou rychlé, dobře ovladatelné a samopaly ráže .50 na jejich korbách snadno proniknou ochrannými vestami vojáků i skrz pláště lehce obrněných vozů,“ shrnul pro americký magazín Newsweek Alastair Finlan z fakulty strategických studií na britské univerzitě v Aberystwyth.

A zase Toyoty.

A zase toyoty

FOTO: Uncredited, ČTK/AP

Hilux nezničili ani redaktoři Top Gearu

Výdrž a nenáročnost teroristy oblíbené Toyoty Hilux demonstrovala britská BBC už v roce 2006. Produkce motoristického pořadu Top Gear pořídila za 1500 dolarů (přes 36 tisíc korun) 18 let starý model, který měl najeto přes 300 tisíc kilometrů, a podrobila ho zátěžovému testu.

Redaktoři s japonským pick-upem kromě jiného nabourali do stromu, na pět hodin ho potopili na dno oceánu, zapálili jej, nechali srazit s karavanem i demoliční koulí a nakonec jej postavili na 70 metrů vysoký dům, který nechali strhnout.

Když po tom všem hilux pomocí lžíce bagru vylovili z trosek, opravili ho jen se základním nářadím a bez použití jediného náhradního dílu.

Už půl století 

Bojovníci Islámského státu zdaleka nejsou první teroristickou skupinou, která si toyoty oblíbila.

Například somálští piráti - pokud nejsou zrovna na moři - se nehostinnou africkou krajinou prohánějí v toyotách už od 60. let minulého století. Věrní japonské značce zůstali i v novém tisíciletí. V roce 2004 na to upozornil americký deník The New York Times, když konstatoval, že si piráti „vybrali jízdu v hiluxech“.

Americký deník si povšimnul, že si stejný model oblíbila i Al-Káida. „Podle toho v Pákistánu poznáte, že máte co dočinění s Al-Káidou. Používají čtyřdveřové pickupy, protože se do nich vejdou lidé, náklad i kulomety,“ vysvětlil NYT americký bezpečnostní expert David Kilcullen.

Japonské terénní vozy se objevily například i na snímcích pákistánských povstalců z přelomu století a od té doby se zapojily do boje v mnoha zemích Afriky, Sýrii, Iráku, Afghánistánu či Libyi.