Turecko sice původně připustilo, že jeho stroj mohl vniknout do syrského vzdušného prostoru, později to popřelo a tvrdí, že trosky phantomu sice spadly do syrských teritoriálních vod, ale stroj byl sestřelen nad mezinárodními vodami ve vzdálenosti 24 kilometrů od syrského pobřeží.

Vzhledem k tomu, že Turecko je členem NATO, bude se podle Escobara incident projednávat podle článku 4, upřesňujícího vzájemné konzultace v případě, že je ohrožena územní celistvost, politická nezávislost nebo bezpečnost kteréhokoli ze členů.

Turecký RF-4E Phantom

Turecký RF-4E Phantom

FOTO: fotobanka Profimedia

Současně ale varuje, že záleží na tom, jak bude posouzena. Podle článku 5 by byla možná i ozbrojená reakce. Dosluhující průzkumný RF-4E Phantom by se tak mohl stát záminkou pro případný útok na Sýrii, který doposud Rada bezpečnosti OSN vždy odmítala, protože jej vetovaly Rusko a Čína. To by ale v tomto případě nebylo nutné.

Ankara, jejíž vztahy k Damašku procházely komplikovaným vývojem, který rámují i spory o vodní zdroje ve společné pohraniční oblasti, se proti režimu Bašára Asada obrátila již loni a podobně jako Washington trvá na odchodu syrského prezidenta.

Turecký F-4 Phantom při cvičení v Izmiru

Turecký průzkumný RF-4 Phantom II při cvičení v Izmiru

FOTO: Reuters

Podivná mise phantomu

Samotný let sestřeleného tureckého letounu vyvolává určité pochybnosti. Turecký ministr zahraničí Ahmet Davutoglu podle Asian Times uvedl, že stroj byl  „neozbrojený“ a „na sólovém cvičném letu“, a ne na „tajné misi vztahující se k Sýrii".

Zatímco o prvním tvrzení nikdo nepochybuje, protože průzkumné phantomy až na výjimky žádnou výzbrojí nedisponují, a když tak, jen pro svou obranu, o zbylých dvou tvrzeních lze pochybovat. Phantomy se totiž postupně z tureckého letectva vyřazují a výcvik se na nich už dále neprovádí.

Jeden ze svědků navíc sdělil turecké televizi, že viděl letět v malé výšce směrem k Sýrii dva stroje, ale vrátil se jen jeden.

Syřané věděli, že sestřelili turecké letadlo.

"Máme záznamy dialogu Syřanů před a po sestřelení. Použili v něm pro označení našeho letadla turecké slovo komşu, což znamená soused. Potom vyslovili arabský výraz pro letadlo," tvrdil listu Hürriyet zdroj z turecké rozvědky.

Turecký F-4E Phantom

Turecký F-4E Phantom

FOTO: fotobanka Profimedia

Posádka podle Turků měla zapojený systém IFF, který umožňuje armádám odlišit vlastní a spojenecké stroje od nepřátelských. "Syrští představitelé měli už při pohledu na radar automaticky vědět, že jde o turecké letadlo," sdělil zdroj listu.

Sýrie podle svých slov ale hovoří o tom, že sestřel nebyl záměrný, ale že šlo o neštěstí. Podle syrského ministra zahraničních věcí Džiháda Makdiiho „neidentifikovatelný objekt vstoupil do našeho vzdušného prostoru a naneštěstí byl kvůli tomu sestřelen. Až později se prokázalo, že šlo o turecké letadlo".

Sýrie neuvedla, zda stroj měl zapnuté IFF. Pokud by totiž bylo vypnuté nebo přeprogramované, tak by stroj nemusel být identifikován jako turecký.

Turecko po krizi okolo konvoje lodí do Gazy, proti němuž zasáhli Izraelci a zabili devět tureckých aktivistů, přeprogramovávalo svůj systém IFF, aby izraelská letadla už nebyla identifikována jako přátelská. [celá zpráva]

Narušení tureckého vzdušného prostoru

Turecký generální štáb také upozornil, že turecký vzdušný prostor byl letos narušen už ve 114 případech. Všechny incidenty byly ale vyřešeny v klidu.

"Kdybychom vždy stříleli bez dotazu, sestřelili bychom letos už 114 letadel, která se dostala do našeho vzdušného prostoru," sdělil zástupce generálního štábu deníku Milliyet.

Turecký F-4E Phantom

Turecký F-4E Phantom

FOTO: fotobanka Profimedia

Nejčastěji se v tureckém prostoru objevila řecká letadla, ale také italská a izraelská. "Incidenty, při nichž je narušen vzdušný prostor, se stávají téměř denně. V rámci minut jsou řešeny v souladu s mezinárodními zákony," uvedl turecký generální štáb.

Jenom minulý týden prý do tureckého prostoru vlétlo šest strojů, a piloti vždy po varování od tureckého personálu prostor opustili. U rychlých letadel, jako jsou stíhací stroje, je narušení v řádu dvou kilometrů "přirozené".

"Narušení leteckého prostoru se řeší varováním," vysvětlil vojenský zdroj.