Hlavní obsah

Boeing 737 MAX má další problém s novým softwarem, už třetí v pořadí

Seattle

Americký výrobce letadel Boeing objevil dalším problém se softwarem typu 737 MAX, který je uzemněn od loňského března po dvou haváriích, které si vyžádaly 346 mrtvých. Uvedla to agentura Bloomberg s tím, že chyba se musí opravit předtím, než stroj vzlétne. Je to přitom už třetí chyba nového softwaru.

Foto: Mike Blake, Reuters

Odstavené Boeingy 737 MAX letecké společnosti Southwest Airlines

Článek

Nový problém se týká kontrolky, která upozorňuje, že nefunguje přestavování odlehčovací plošek, tzv. trimmerů, na kormidlech. Ty snižují síly v řízení a usnadňují zvedání či sklánění nosu stroje. Podle amerického úřadu pro letectví FAA svítí kontrolka déle než je požadováno.

Boeing a FAA už předtím objevily dvě jiné chyby u softwaru. Nejprve po natažení nového softwaru nešlo spustit palubní počítač, kvůli závadě byl odložen první zkušební let s novým nastavením.

Boeing je po 20 letech ve ztrátě, model 737 MAX ho přijde na téměř půl bilionu

Ekonomika

Už loni v červnu se pak ukázalo, že špatně funguje nový systém vyrovnávání letu MCAS, který má zabránit přetažení a následné ztrátě vztlaku. I když byl tento systém, který přispěl k oběma smrtelným haváriím, přepracován, stále byl schopen nasměrovat letadlo do střemhlavého letu, ze kterého piloti letoun na simulátorech jen obtížně vybírali.

Varovné je, že nový problém se objevil v důsledku oprav předchozích chyb, přiznal ve čtvrtek Boeing. Chyba v hlášení nefungujícího trimmeru byla způsobena tím, že Boeing podle Bloombergu přepracoval dva letové počítače, aby byly odolnější, což firma následně potvrdila. Výrobce sdělil, že se problém s kontrolkou objevil už na konci ledna.

Boeing přiznal, že 737 MAX jen tak nevylétne. Výrobní linku uzavřel

Amerika

Mluvčí FAA v této souvislosti uvedl, že „není stanoven rozvrh, kdy bude letoun moci opět přepravovat cestující“. Zdůraznil, že to bude až poté, co bezpečnostní experti FAA budou plně spokojeni s tím, jak letadlo plní bezpečnostní normy.

Ředitel FAA Steve Dickson pro Business Insider uvedl, že certifikační let by mohl proběhnout za několik týdnů. Ten je přitom klíčový pro návrat do provozu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám