Nácviku vzdušného boje se 20. října účastnily čtyři stíhačky F-16 ze 125. stíhací perutě ze 138. stíhacího křídla z mezinárodního letiště v Tulse v Oklahomě.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Instruktor s náletem 2400 hodin se žákem, který na stíhačce nalétal jen 106 hodin, nacvičoval záchytné operace. Při ní stíhačky krouží nad vytyčenou oblastí a čekají na nepřítele, u něhož neví, odkud přiletí.

Vedoucím dvojice záchytných stíhačů byl instruktor, žák letěl na křídle a měl ho krýt při útoku, což znamenalo, že se ho měl těsně držet, následovat všechny jeho manévry, a pokud by vedoucí nezasáhl cíl, tak případně vypálit.

Druhá stíhačka F-16 se zřítila nedaleko města Moline v Kansasu. Pilot se stačil katapultovat.

Druhá stíhačka F-16 se zřítila nedaleko města Moline v Kansasu. Pilot - instruktor se stačil katapultovat.

FOTO: U.S. Air Force

První zásah proti nepříteli byl úspěšný, při druhém se ale oba srazili v rychlosti 1500 km/h, uvedl web AirForceTimes.

Chyboval i instruktor

Když se objevil „nepřítel“, oba stroje se rozdělily, aby ho dostaly mezi sebe. Instruktor zatočil k „nepříteli“ a připravil se k palbě. Také žák, který měl potvrdit totožnost vetřelce, se stočil k nepříteli. Instruktor vzdálený přes tři kilometry, si ale jeho manévr vysvětlil mylně, myslel si, že mu žák uvolňuje prostor, protože si spletl horní a spodní část letounu, které mají podobnou barvu.

O pár sekund později žák oznámil, že se zapojuje do boje. Tehdy instruktorovi došlo, že si spletl jeho manévr a že jsou oba vipery v kolizním kurzu ve výšce 2200 metrů. Pokusil se sice srážce vyhnout, už to ale nestihl.

I s poškozeným křídlem pilot F-16 bezpečně přistál.

I s poškozeným křídlem pilot F-16 bezpečně přistál.

FOTO: U.S. Air Force

Pravý konec křídla s protiletadlovou raketou zasáhl podle listu The Washington Post instruktorovu F-16 u napojení křídla do trupu. Poškodil její palivové potrubí, urazil jí jednu z klapek a vážně poškodil pravé výškové kormidlo, takže se letoun stal neovladatelným. Instruktor se ze stroje, jehož kabina se začala plnit dýmem, katapultoval. Podle něj letadlo padalo jako list ze stromu. Po dopadu na břicho začalo hořet. Pilot dopadl jen pár set metrů od něj, což znamená, že letoun už neměl žádnou dopřednou rychlost.

Žák byl schopen s poškozeným letounem doletět na letiště vzdálené 160 km, zatímco instruktorova F-16 musela být odepsána. Škoda je přes 22 miliónů dolarů.