Zničení airbusu za letu prý naznačují automatické vzkazy, které stroj vyslal před svým zmizením. Po oznámení od pilota, že airbus prolétá bouřkovou oblastí přišly jen automatické zprávy, podle kterých postupně v rychlém sledu přestávaly fungovat jednotlivé systémy letounu. Poslední technický vzkaz hlásí ztrátu tlaku v kabině a katastrofický stav stroje.

Brazilský ministr obrany Nelson Jobim (vlevo) hovoří se členem svého týmu před diagramem zobrazujícím pád letadla Air France.

:. Brazilský ministr obrany Nelson Jobim (vlevo) hovoří se členem svého týmu před diagramem zobrazujícím pád letadla Air France.   FOTO: ČTK/AP

"To jasně vypadá jako případ letadla, které se rozpadlo. Jen nevíme, proč se tak stalo, ale vyšetřování to ukáže," řekl nejmenovaný expert z leteckého průmyslu. Ten se podle AP nesmí veřejně vyjadřovat k průběhu vyšetřování havárie stroje Airbus A330, který v noci na pondělí letěl z Brazílie do Francie.

Terorismu nic nenasvědčuje

Brazilský ministr obrany Nelson Jobim označil za nepravděpodobné, že by letoun poškodil nějaký požár nebo výbuch, protože se na hladině oceánu našla skvrna z pohonných hmot. Jeho slova oslabují teorii, že se letoun stal možná obětí teroristického útoku, ale sám tuto hypotézu nevyloučil. "Nic neumožňuje, abychom si to mohli myslet," řekl vyhýbavě k možnosti pumového atentátu.

Od začátku se nejčastěji objevuje hypotéza, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se stal neovladatelný. [celá zpráva]

Ministr na tiskové konferenci dále zdůraznil, že se v oblasti předpokládaného zmizení airbusu Air France nenašlo žádné tělo ani něco, co by naznačovalo, že někdo neštěstí přežil. Prohledávaná oblast oceánu kolem prvních nalezených úlomků letounu má poloměr 200 kilometrů, dodal.

Brazilští vojenští letci lokalizují trosky airbusu.

Brazilští vojenští letci lokalizují trosky airbusu.

FOTO: Reuters

Ačkoli se letoun zřítil v mezinárodních vodách, má hlavní pravomoci při vyšetřování Francie, kde byl stroj registrován, potvrdil mluvčí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) se sídlem v Německu Daniel Holtgen. Paříž se prý rozhodla zapojit do vyšetřování příčin havárie, která je dosavadním největším leteckým neštěstím společnosti Air France, Brazilce a Američany.

Francouzský vyšetřovací tým ve středu sdělil, že první zpráva k výsledkům šetření by měla být zveřejněna koncem června.

Čtěte také:
Nad Atlantikem zmizel airbus s 200 cestujícími
Lidé nad Atlantikem nepřežili, stroj mohl zasáhnout blesk
Češka se podruhé narodila, nenastoupila do ztraceného airbusu
Video: Záchranáři našli trosky pohřešovaného letadla Air France
Na palubě zmizelého letadla Air France byli tři Slováci
Mobil muže ze ztraceného letadla zvoní, říká manželka
Letadlu Air France hrozil anonym v Buenos Aires bombou