Charles Rolls vystudoval mechanické inženýrství na univerzitě v Cambridgi, začal závodit a zajímat se o automobily, hlavně ze zahraničí. Pracoval jako konstruktér. V roce 1903 se seznámil s Henrym Roycem, podnikatelem a vynálezcem. Už v roce 1887 registroval Royce svůj první patent, zajímal se především o elektromotory a jeřáby.

Zakladatelé společnosti Rolls- Royce Charles Stewart Rolls (vlevo) a Frederick Henry Royce.

Zakladatelé společnosti Rolls- Royce Charles Stewart Rolls (vlevo) a Frederick Henry Royce.

FOTO: fotobanka Profimedia

Henry řídil poprvé auto v roce 1902 a byl jím doslova fascinován. Chtěl však zlepšit motor, a tak svou pozornost obrátil na vytvoření nejlepší automobilky na světě. První prototyp měl vytvořený v roce 1903 a o rok později se už objevil i na silnici.

Spolehlivé, silné a luxusní

V květnu roku 1904 uzavřeli Henry a Charles dohodu o spolupráci, na jejímž základě byla o dva roky později, 15. března 1906, založena firma Rolls-Royce Limited. Prvním vyráběným modelem byl Silver Ghost, do roku 1925, kdy se zároveň skončilo s jeho výrobou, znám ale jako 40/50 HP.

Tento automobil, který byl představen veřejnosti na výstavě v Londýně, byl poháněn šesti válci. V té době se vůz prodával za 305 liber. Silver Ghost získal úžasnou pověst, znám byl i v armádě, kde si ho nemohli vynachválit. Automobil od Rolls-Royce byl prvním krokem ke spolehlivým, silným a zároveň luxusním vozům.

Rolls Royce Silver Ghost 1906

Rolls Royce Silver Ghost 1906

FOTO: fotobanka Profimedia

Rolls-Royce Silver Ghost 1922

Rolls-Royce Silver Ghost 1922

FOTO: fotobanka Profimedia

V roce 1911 společnost vytvořila dnes už legendární symbol firmy, je to soška Flying Lady umístěná na víku chladiče vozu a pod ní znak firmy, protnutí RR znamenající počáteční písmena obou zakladatelů. Počátkem 30. let v době hospodářské krize Rolls-Royce odkoupila jednoho ze svých největších konkurentů, automobilku Bentley. Proto jsou si vozy tak podobné i v mnoha detailech.

Automobilka s výrobou leteckých motorů

Společnost se ale nezabývala jen vynálezem a pokrokem automobilových motorů, od roku 1914 vyráběla také letecké motory. Během první světové války je skupovala celá řada letectev, hlavně britské letectvo. Ve druhé světové válce už byla téměř polovina letadel, hlavně těch spojeneckých, vybavena motory od Rolls-Royce.

Bojový letoun z druhé světové války The Mark XII Spitfire s Rolls-Royce Griffon motorem.

Bojový letoun z druhé světové války The Mark XII Spitfire s Rolls-Royce Griffon motorem.

FOTO: fotobanka Profimedia

Po válce společnost vyvíjela proudové a turbovrtulové motory. Opět firma odkoupila jednoho z největších konkurentů, tentokrát v oboru leteckých motorů, a to v roce 1966 společnost Bristol Siddeley. Rolls-Royce tak měla nejrozsáhlejší výrobní program v tomto oboru na světě.

Rolls-Royce Silver Cloud III

Rolls-Royce Silver Cloud III

FOTO: fotobanka Profimedia

Rolls-Royce Ghost 2011 C

Rolls-Royce Ghost 2011 C

FOTO: fotobanka Profimedia

V 70. letech právě výroba leteckých motorů dostala společnost do potíží. Firmu odkoupil stát a následným odprodejem divizí se dostala do soukromého vlastnictví. Výroba automobilů a leteckých motorů se rozdělily na Rolls-Royce Motor Cars a Rolls-Royce plc. Motor Cars se přes Vickers plc a Volkswagen dostala roku 1998 do BMW.

BMW však chtěla i její leteckou výrobu, a tak se v roce 2003 dohodla s Volkswagenem, že si rozdělí mezi s sebou Bentley a Rolls-Royce tak, že BMW si ponechá kompletní Rolls-Royce. A právě zde až do dneška vyrábí Rolls-Royce své luxusní a aristokratické značky automobilů.