Vesmír může být naše moře, věří český průmysl

Dobývání vesmíru už není spojeno jen s vědeckými objevy a prestiží. Nově jeho potenciál objevuje také byznys. A český průmysl nechce zůstat stranou. Podle Václava Kobery, ředitele Odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva dopravy, české firmy naskočily včas do rozjetého vlaku.

Foto: ČTK

Ředitel Odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva dopravy Václav Kobera

Objevování vesmíru má ještě z dob Československa dlouhou tradici v podobě družice Magion či prvního kosmonauta Vladimíra Remka. Na zejména vědecké úspěchy chce ale Česko navázat i byznysově. Nakročeno k tomu má dobře, české firmy totiž ukusují stále větší sousta z vesmírného podnikání.

Václav Kobera, Ministerstvo dopravy

„V tuzemsku se do kosmického průmyslu pustily nejen zavedené firmy s leteckou tradicí, ale vznikly i úplně nové technologické společnosti zaměřené už přímo na vesmír. Pokud chcete v tomto oboru uspět, musíte být na špičce inovací a výzkumu. Kosmické aktivity otvírají velké příležitosti, pomáhá to renomé i nastaveným procesům ve firmách, které musí být na nejvyšší úrovni,“ řekl Právu Kobera

„Prakticky se teď opakuje situace z 15. a 16. století. Kdo se tehdy pustil do zámořských výprav, neuvěřitelně zbohatl. Je vidět, jak přibývají obrovské investice od nejbohatší lidí, vypouští se stovky družic. Teď se to opravdu láme a my jako Česko jsme včas ve vlaku, který jede,“ upozornil Kobera.

Mise Slavia

Dostat se do vesmírného byznysu ale není jednoduché, a to ani přesto, že Česká republika je členem Evropské kosmické agentury. „Trh je ovládán velkými společnostmi z velkých států a bez podpory státy by se české firmy jen těžko dostávaly do dodavatelských řetězců i do komerčních projektů. Ty pomyslné dveře nám totiž nikdo neotvírá, nikdo na nás nečeká s otevřenou náručí. Naopak. A už víme, že podpora pro firmy se nám vrátí, za každou korunu je přidaná hodnota desetinásobná,“ popsal Kobera.

Teleskop Jamese Webba se konečně vydal zkoumat historii vesmíru

Podle Kobery je nyní stát připraven podpořit ambiciózní projekty, přičemž v první řadě to může být mise SLAVIA. Připravovaná mise pod vedením brněnské společnosti S.A.B. Aerospace, která má za sebou už řadu úspěšných vesmírných projektů, by se měla zaměřit na možnost těžby nerostů ve vesmíru.

„Chceme investovat do projektů, které náš průmysl dostanou ještě na vyšší úroveň. Zatím jsme úspěšní jako dodavatelé částí systémů, ale zatím nám chybí jejich integrace do velkých celků, s čímž je spojena větší odpovědnost, ale také největší přidaná hodnota a zisk. A tam bychom měli mířit,“ dodal Kobera.