Teleskop zachytil formování nového hvězdného systému

Mezinárodnímu týmu vědců se podařilo detekovat planety formující se kolem mladé hvězdy podobné Slunci. Hvězda se nazývá DM Tau a váží zhruba polovinu oproti Slunci. Podle odborného článku publikovaného v časopise Astrophysical Journal Letters se na obloze nachází v souhvězdí Býka, a to ve vzdálenosti 470 světelných let od Země. Stará je tři až pět milionů let.

Teleskop zachytil formování nového hvězdného systému

Astronomové systém zachytili pomocí radioteleskopu ALMA, který je umístěn na poušti Atacama v Chile a zaznamenává radiové vlny z vesmíru.

Observatoř ALMA v Chile

Foto: Astronomický ústav AV ČR

Díky tomuto radioteleskopu mohli vědci pozorovat dva prstence prachu formující se kolem hvězdy DM Tau. Vnitřní je od ní vzdálen čtyři astronomické jednotky (AU), druhý 20 AU. Odborníci věří, že přesně v tomto místě se formují planety.

Astronomická jednotka je jednotka vzdálenosti používaná v astronomii, původně definovaná jako střední vzdálenost Země od Slunce.

Vědci podle agentury Reuters doufají, že studování sousední hvězdné soustavy, přinese lepší porozumění procesům, které vedly rovněž ke zrodu „našich“ planet, tedy i Země.