Protirakovinná látka účinkuje na cukrovku 2. typu, oznámili čeští vědci

Tým vědců a lékařů z Biotechnologického ústavu Akademie věd ČR v centru BIOCEV ve Vestci u Prahy a pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) prokázal pozitivní vliv česko-australské látky MitoTam na diabetes (cukrovku) 2. typu. Výzkum publikoval prestižní časopis Nature Communications.

Foto: BIOCEV, Akademie věd ČR

Ilustrační obrázek

Diabetes 2. typu (D2T) byl u myších modelů vyvolán šestiměsíční vysokotukovou dietou.

Vědci rozpohybovali ochrnutou myš. Chtějí proto testovat lidi

„Po aplikaci MitoTam klesla tělesná hmotnost téměř na úroveň myší na kontrolní dietě. Došlo také ke snížení glukózy v krvi i produkce inzulinu, což naznačuje potlačení inzulinové rezistence,“ vysvětlil Jiří Neužil, vedoucí Laboratoře molekulární terapie Biotechnologického ústavu AV ČR v centru BIOCEV.

Látka působící jinak na mitochondrie (energetické zdroje) rakovinných buněk vykázala podle něj mimořádný účinek i u jater. „Játra kvůli ukládání tuku během diabetu ztrácejí funkci a dochází k jejich postupné cirhóze,“ připomněl.

Diabetes melitus 2. typu neboli cukrovka 2. typu či cukrovka vznikající v dospělosti je metabolickou poruchou charakterizovanou zvýšenou hladinou glukózy v krvi při rezistenci na inzulin a relativním nedostatku inzulinu. Tím se liší od cukrovky 1. typu, u které v důsledku zániku buněk Langerhansových ostrůvků ve slinivce břišní dochází k absolutnímu nedostatku inzulinu.

Až 30násobné zmenšení nádoru

Nejpozitivnější efekt se ukázal u pacientů s nádorem ledvin. V jednom z případů došlo až ke třicetinásobnému zmenšení karcinomu.

Vědci vyvinuli metodu pro lepší diagnostiku rakoviny. Využívá nanočástice

„Ve spolupráci s Klinikou diabetologie IKEM jsme zjistili, že právě působením na mitochondrie zabíjí látka tzv. senescentní (stárnoucí) buňky, které mají charakteristiku stárnoucích, tedy méně funkčních buněk a které se hojně vyskytují u některých chorob, mezi nimiž je také D2T,“ pokračoval Neužil.

Poznatky o MitoTam z jeho testování na pacientech s nádory tak mohou podle něj přispět k jeho případnému využití v léčbě cukrovky 2. typu.

Cukrovka či vysoký tlak posilují riziko vzniku demence

Evropa

Zmíněná látka nedávno prošla první fází klinických testů. Ta trvala dva roky a podílela se na ní Všeobecná fakultní nemocnice (VFN) v Praze. Do klinického testování byli zařazeni pacienti s tzv. solidními a metastatickými nádory.

Druhá fáze by mohla začít už příští rok. Vývoj látky MitoTam je společným projektem tuzemského Biotechnologického ústavu a Griffith University v australském státě Queensland.

IKEM provedl první transplantaci jater od žijícího dárce dospělému příjemci