Hlavní obsah
Žáci procházejí areálem základní školy ve Slovákově ulici v Boskovicích na Blanensku. Foto: Igor Zehl, ČTK

Největší tuzemská ZŠ je v Boskovicích. Má téměř 1400 žáků a 150 pedagogů

Největší základní škola v České republice je v Boskovicích na Blanensku. Má 1380 žáků, 150 pedagogů a 62 tříd. Zatímco všichni žáci se scházet nemusejí, učitelé ano, a to v jídelnách. Nikam jinam by se totiž společně nevešli, prozradil ředitel školy Vladimír Ochmanský. Nejde však o jednu obrovskou budovu, škola vznikla v roce 2005 sloučením do té doby tří samostatných škol.

Žáci procházejí areálem základní školy ve Slovákově ulici v Boskovicích na Blanensku. Foto: Igor Zehl, ČTK
Největší tuzemská ZŠ je v Boskovicích. Má téměř 1400 žáků a 150 pedagogů

Zhruba 400 dětí chodí do budovy v Sušilově ulici, asi 460 do budovy ve Slovákově ulici a přes 510 na náměstí 9. května.

„Jde sice o jednu organizaci, pracoviště ale fungují víceméně autonomně. Navíc mám schopné zástupce, kteří už dříve měli zkušenosti s řízením škol, a ti mi velmi pomáhají,“ vysvětlil ředitel.

Nejen 1. A a B, ale i 1. G

Škola má 62 tříd. Do každé z budov docházejí všechny ročníky, jednotlivé budovy mají své vlastní jídelny, knihovny, také družiny, kterých funguje dohromady patnáct.

Budova základní školy v Sušilově ulici v Boskovicích

Foto: Igor Zehl, ČTK

Budova ZŠ v Sušilově ulici

Foto: Igor Zehl, ČTK

Jako jedna organizace musí mít škola navazující označení tříd, takže zatímco v typické české škole mají třídy označení většinou od A do C, některé třídy školy v Boskovicích končí písmenkem G. Leckdo je proto někdy udiven, že žák chodí právě třeba do 1. G.

Vedení školy je v budově v Sušilově ulici, lidově „na Sušilce”. Jde o školu takzvaného sídlištního typu, rozlehlou, členitou, s centrálním dvorem, ze kterého vedou vchody do jednotlivých částí budovy. Za pěkného počasí dvůr žáci využívají o přestávkách. V budově není žádná centrální chodba, jen zatáčky, odbočky, schody...

„Děti se tu vyznají hned druhý den po příchodu, nemají s tím problém. Občas nám tu ale bloudí rodiče. Ty musíme směrovat,” poznamenal Ochmanský.

Ředitel Základní školy Boskovice Vladimír Ochmanský

Foto: Igor Zehl, ČTK

Budova na náměstí 9. května je jiná. Jde o klasickou školu s centrálním vchodem a třemi poschodími s dlouhými chodbami, z nichž jsou vstupy do tříd. V ní zabloudit prakticky nelze.

„Tato budova je nejúspornější. Zatepleny máme všechny tři objekty, ale tahle z hlediska topení vyžaduje nejméně peněz. A přitom sem chodí nejvíce dětí,” uvedl ředitel. Ve městě je známá jako „zelená”, protože dříve měla zelené rámy oken.

Školní budova na náměstí 9. května

Foto: Igor Zehl, ČTK

Práce na zahradě i strach o nehty

Obě budovy jsou kousek od sebe, pěšky pár minut, jen se přejde hlavní příjezdová silnice směrem od Vyškova. Mají také společnou zahrádku pro pěstitelské práce, o kterou se stará Jarmila Nezvedová.

Na pozemku jsou záhony pro první stupeň, na kterých děti zjara pěstují hrášek a ředkvičky, i záhony pro druhý stupeň, kde jsou okrasné květiny či bylinky.

Jídelna v budově základní školy v Sušilově ulici

Foto: Igor Zehl, ČTK

Na pozemku mají žáci k dispozici altán, pozemek se skleníkem, meteorologickou stanicí, je na něm třeba i takzvaný hmyzí hotel, jezírko nebo ohniště.

„Dětem se i v dnešní době počítačů chce pracovat na zahrádce, je to znát. Zvláště klukům, kteří se často předhánějí v tom, kdo odveze třeba kolečka. U dívek se to někdy láme kolem sedmé třídy, kdy si začínají dělat nehty. Mají pak o ně strach,” řekla Nezvedová.

Hřiště v areálu základní školy ve Slovákově ulici

Foto: Igor Zehl, ČTK

Poslední z budov školy je ve Slovákově ulici, která je postavená ve stejném stylu jako v Sušilově, ale je rozlehlejší a energeticky poněkud náročnější.

Právě na pracovišti Slovákova před dvěma týdny slavnostně otevřeli Centrum polytechnické výchovy a vzdělávání, které má žáky připravit na volbu budoucího povolání. Stálo asi 76 milionů korun. Jsou v něm čtyři odborné učebny, a to techniky a technologií, učebna dřevovýroby, kovovýroby a elektrovýroby, také učebna drobných ručních řemesel a přírodovědná učebna.

„Všechny jsou moderně vybavené, mají interaktivní tabule, 3D tiskárny. Například učebna techniky a technologií je vybavena moderními stroji či modely různých strojů, učebna dřevo, kovo a elektrovýroby je zase moderní dílnou zaměřenou na práci s robotickými systémy,” řekl ředitel.

Venkovní přírodovědná učebna v podobě amfiteátru v areálu ZŠ ve Slovákově ulici

Foto: Igor Zehl, ČTK

Součástí centra je venkovní přírodovědná učebna v podobě amfiteátru a biotop. Amfiteátr vedení školy poslední srpnový týden využilo k setkání pedagogů.

„Bylo to velmi příjemné, přece jen je to něco jiného než setkání v jídelně. Bohužel to jde jen za pěkného počasí,” dodal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků