NASA bude na Marsu pátrat po stopách dávného života

Novinky,

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) hodlá vyslat svůj rover Mars 2020 na rudou planetu, aby v tamním kráteru Jezero pátral po známkách prastarého života. Start rakety s tímto vozítkem z floridského mysu Canaveral se má uskutečnit příští rok v červenci nebo v srpnu, přistání v kráteru plánuje NASA na 18. února 2021.

NASA bude pátrat na Marsu po stopách někdejšího životaVideo: Novinky/Reuters

Rover Mars 2020 bude pátrat po stopách případného života na Marsu, avšak nikoli současného, nýbrž kdysi v minulosti.

V tiskové zprávě zmiňuje NASA nedávnou studii odborného žurnálu Icarus, která identifikovala podél vnitřního okraje kráteru Jezero na Marsu ložiska minerálů – uhličitanů. Práce dále uvádí, že před více než 3,5 miliardami let se v marsovském kráteru skutečně nacházelo jezero.

Kráter svůj název dostal po stejnojmenném městě v Bosně a Hercegovině, slovo má stejný význam jako v češtině.

Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS/JHU-APL

Delta v kráteru Jezero na Marsu, který bude cílem mise Mars 2020.

Robotické vozítko by mělo shromažďovat vzorky horninového jádra z povrchu rudé planety, přičemž vědci poznamenávají, že v uhličitanech na kráteru by mohly být zachovány stopy někdejšího života.

Tato ložiska minerálů mohou podle agentury Reuters rovněž odhalit, jak se Mars vyvinul z planety, na které byla tekoucí voda a silnější atmosféra, ve studenou, suchou poušť. Karbonátové minerály se totiž tvoří tím, že oxid uhličitý a voda spolu vzájemně reagují.

Najde pohřbené fosilie mikrobů?

Úřad NASA také poukázal na další studii, která na okraji kráteru Jezero našla hydratovaný oxid křemičitý, který je zároveň schopný zachovat známky pradávného života. Mohlo by to být proto opravdu ideální místo, kde bude vozítko Mars 2020 hledat pohřbené mikrobiální fosilie. Zejména pokud jsou minerály umístěny ve spodní vrstvě kráteru.

Foto: NASA/JPL-Caltech

Vozítko Mars 2020

Vzorky půdy a hornin z Marsu by se později měly analyzovat v pozemských laboratořích, a to se zaměřením na případné důkazy tamního minulého života a také na možná zdravotní rizika pro budoucí výpravy lidí na naši sousední planetu.

Mise Mars 2020 je součástí většího projektu NASA, který zahrnuje i lunární mise s finálním cílem připravit lidské posádky, aby nakonec prozkoumaly právě též Mars.

Nové vozítko mise ExoMars je dokončeno, příští rok má zamířit k rudé planetě

K takzvané rudé planetě se má příští rok vydat i rover evropského projektu ExoMars.

Anketa

Věříte, že byl někdy (pokud tam už nyní neexistuje) na Marsu život?
Ano – a je tam pořád!
58,3 %
Ano, býval tam.
30,9 %
Ne, ale jinde v kosmu být může.
6 %
Ne, ve vesmíru jsme sami.
4,8 %
Celkem hlasovalo 482 čtenářů.