Na řeckém ostrově objevili 20 milionů let starý zkamenělý strom. Má neporušené větve a kořeny

Řečtí vědci hlásí, že na Lesbu, ostrově sopečného původu v Egejském moři, odhalili vzácný zkamenělý strom, jehož větve a kořeny jsou po 20 milionech let stále neporušené. Informovala o tom agentura Reuters s tím, že zhruba 19metrový strom do současného stavu zakonzervoval pradávný výbuch sopky, konkrétně silná vrstva sopečného popela, která se z vulkánu vyvalila.

BEZ KOMENTÁŘE: V Řecku objevili 20 milionů let starý zkamenělý stromVideo: Reuters

Zkamenělý strom byl objeven během prací na silnici na ostrově Lesbos. Jde o první z fosilií stromů v regionu, která má stále větve v dobrém stavu. Obecně platí, že některé stromy zůstávají tak „živé”, že je vidět kůru a buněčné struktury.

Konkrétně byl strom nalezen poblíž pozůstatků známého a miliony let zkamenělého pralesa na západě středomořského ostrova.

Zkamenělý les na Lesbu:
Přírodní památka zanesená na seznamu evropských geoparků UNESCO.
Jde o úkaz s rozlohou 15 000 hektarů, vznikl před asi 20 miliony let, když tehdejší subtropický les zalila láva při vulkanické erupci.

„Je to poprvé od roku 1995 – tehdy na místě začaly vykopávky – co výzkumníci objevili zkamenělinu v tak dobrém stavu s kořeny i větvemi. Je to jedinečný objev,” poznamenal podle agentury Reuters profesor Nikos Zuros z ostrovního Muzea přírodní historie.

Tropické lesy nebudou zvyšujícím se teplotám odolávat donekonečna, varuje studie

„Pomocí studie fosilizovaného dřeva, které se dochovalo ve skutečně vynikajícím stavu, budeme schopni identifikovat druh rostliny,” dodal Zuros. Strom byl poté z místa transportován pomocí speciální dlahy a kovové plošiny k bližšímu zkoumání.

Dvě sopky?

Orientace kmene dávné rostliny na původním místě navíc potvrzovala, že na ostrově nebyla činná jen jedna sopka, připomíná server The Daily Mail.

Snímek z oblasti zkamenělého lesa na ostrově Lesbos.

„Důležitým prvkem je také orientace kmene, která potvrzuje důkazy o existenci druhé důležité sopky – kromě sopky Vatusa, která podle všeho přispěla k vytvoření fosilního lesa,” upřesnil Zuros podle článku na webu Greek City Times.

Rekonstrukce dávného ekosystému

Během vykopávek řečtí odborníci odkrývají různé části lesů, které existovaly před 17 až 20 miliony let na Lesbu. Na stejném místě vědci nalezli i listy ovocných stromů.

Etna v noci opět soptila, vychrlila popel do výšky čtyř kilometrů

„Můžeme tak rekonstruovat ekosystém, který existoval během tohoto období, a shromažďovat cenné informace nejen o rostlinách, které se zde vyskytovaly, ale také o zvířatech – jejich kosti rovněž nacházíme při vykopávkách ve zkamenělém lese,” poznamenal Zuros.

Amazonský prales odhalil další tajemství: Sixtinskou kapli pravěkého umění

Chtěl by na místě vytvořit „otevřené muzeum“, aby si návštěvníci mohli prohlédnout vykopané nálezy v jejich původním prostředí.