Český experiment pomůže s objevováním vesmíru

Právo, Vladimír Klepáč

Není větší než dvě poštovní známky položené vedle sebe, a přesto může pomoci s dalším dobýváním vesmíru. Jde o zařízení, které je schopno změřit, nakolik vesmírná radiace ovlivňuje měřicí elektroniku používanou v kosmu. Co když zkresluje data o nově objevených planetách i o povrchu Marsu? Odpověď přinese měřicí zařízení vyvinuté Jiřím Hofmanem z Ústavu mikroelektroniky a centra SIX Vysokého učení technického (VUT) v Brně.

Foto: GP Advanced Projects Srl, Italy

Vizualizace nanodružice FEES

Příští rok vynese techniku na oběžnou dráhu Země italská družice FEES.

„Jde v podstatě o miniaturní měřicí systém. Mé zařízení je schopno na tisíciny procenta zjistit, nakolik má vesmírná radiace vliv na přesnost měření uskutečněných při vesmírných misích. Přesná data jsou pro další poznávání vesmíru mimořádně důležitá,“ řekl Právu odborník.

Připomněl, že přes všechny úspěchy při objevování vesmíru vědci v mnoha ohledech musí vycházet z jeho nepřímého pozorování.

Na Zemi máme pouze omezené možnosti simulace podmínek ve vesmíru. Nanodružice umožňují provádět radiační testy přímo na oběžné dráze s relativně malými finančními náklady.
Jiří Hofman, VUT Brno

Například na Marsu se měří extrémně nízká úroveň metanu, z čehož by mělo být možné odvodit informace o životě na něm. Obdobně k objevování planet mimo sluneční soustavu se využívá snímků hvězd pořízených v krátkých okamžicích s extrémním rozlišením.

Případný pokles přesnosti měření kosmických sond, způsobený vesmírnou radiací, může mít zásadní vliv na výsledky těchto pozorování.

Kosmická radiace není problémem jen pro přesná měření. Zjednodušeně lze říci, že radiaci tvoří částice ze Slunce, ale také z hlubokého vesmíru.

Vše živé na Zemi chrání její geomagnetické pole a také hustá atmosféra. Například posádka mezinárodní kosmické stanice ISS je také chráněna geomagnetickým polem, protože letí jen 400 kilometrů nad Zemí.

Družice jako bloček

Hofmanovo experimentální zařízení, jehož hlavní výhodou je přesnost měření a extrémní miniaturizace, bude součástí italské nanodružice FEES. Tato družice je tak malá, že ji lze přirovnat k bločku s papíry na psacím stole.

Celé zařízení má baterii s menší kapacitou, než je baterie mobilního telefonu. Nabíjet se bude s využitím miniaturních solárních panelů. Pokud vše vyjde, budou z nanodružice zasílána data z měření po dobu několika let.

„Jde o to, že na Zemi máme pouze omezené možnosti simulace podmínek ve vesmíru, v tomto případě testování vlivu kosmické radiace na elektronická zařízení,“ řekl Hofman.

„Nanodružice umožňují provádět radiační testy přímo na oběžné dráze s relativně malými finančními náklady. Cílem experimentu je porovnání výstupů z pozemních testů s daty z družice. Na výsledek jsem už teď velmi zvědavý,“ konstatoval.