V roce 2013 čtečku elektronických knih vlastnila podle projektu Čtení pomáhá desetina dětí, zatímco letos to je o 20 procent více. Oblíbenost těchto zařízení přitom paradoxně klesla, a to na šest procent.

„Ke knihám máme vztah, ke čtečkám moc ne,” nabízí vysvětlení spisovatelka Alena Ježková, která je ambasadorkou projektu Čtení pomáhá.

Není důvod si ji pořizovat, tvrdí básník Dědeček

Podle autorů výzkumu je pokles oblíbenosti čteček přirozeným mezistupněm technologického vývoje.

„Můžu si totiž číst na svém Macu a jeho derivátech stejně dobře, nemám důvod si ji pořizovat,” říká na adresu čteček také básník a textař Jiří Dědeček.

Z dotázaných dětí jich 43 procent uvedlo, že si někdy čte na displeji chytrého telefonu, tabletu nebo počítače.

Nejde o technologii, ale o čas s ní strávený

„Čtečky a jinou elektroniku by rodiče neměli zakazovat,” hájí nové technologie lékařka Martina Celecká, která se specializuje na dětskou a dorostovou psychiatrii. Důležité je ale podle ní vymezit čas k jejich používání.

Průzkum projektu Čtení pomáhá se uskutečnil prostřednictvím online dotazníku v červnu 2015. Zúčastnilo se ho 938 registrovaných žáků a studentů základních a středních škol od šesti do 19 let.