Vycházejí přitom z ověřených dopadů lidské lenosti. Tým z americké Johns Hopkins University totiž zjistil, že mnozí konzumenti či spíš konzumentky si pak rozmyslí, zda si dají sladký nápoj, když uvidí, že kvůli linii je čeká fyzický výkon navíc.

Varování mělo dlouhý účinek

Při experimentu v uplynulých dvou letech vyvěsili vědci v šesti obchodech černošské čtvrti v Baltimore čtyři typy vývěsek. Na jedné se ptali, zda kupující vědí, že láhev koly či džusu obsahuje 250 kilokalorií. Na další byly kilokalorie převedeny na lžíce cukru. Zbylé dvě vývěsky upozorňovaly na tělesný výkon, který je nutný k odbourání vypitého cukru: „Víte, že vybití energie z láhve koly či džusu vyžaduje 50 minut běhu?“ „Víte, že ke spálení energie z láhve koly či džusu je třeba ujít osm kilometrů?“

Prodeje sladkých nápojů, které předtím tvořily 97 procent obratu vybraných obchodů, šly dolů pokaždé, když se tam objevilo upozornění na dopady pití kol a džusů. Nejvýraznější pokles nastal tam, kde varování mluvila o počtu kilometrů, které je po vypití třeba ujít.

Levná reklama

Zákazníci si pak buď začali kupovat vodu, nebo si brali kolu a džusy v menším balení. Varování mělo navíc i dlouhodobý účinek: pokusné osoby se cukernatým nápojům vyhýbaly ještě dalších šest týdnů poté, co z nich byla „kilometrová“ varování odstraněna.

„Je to velmi levný způsob, jak přimět naše dostatečně staré děti, aby si kupovaly spíše nápoje s menším obsahem cukru,“ shrnula podle listu The Washington Post Sara N. Bleichová, vedoucí studie zveřejněné v American Journal of Public Health.

„Označování potravin tímto způsobem by mohlo mít zvláštní přínos i v propagaci tělesné činnosti,“ podpořil nápad i profesor Anthony Viera z University of North Carolina.