Jako první ze všech regionů je připraven na snižující se počet žáků na středních školách Ústecký kraj.

Už před časem začal s projektem páteřních škol, který má pomoci při optimalizaci středního vzdělávání. V roce 2001 kraj převzal od státu 96 středních škol, k září roku 2012 jich má být maximálně 45 až 47, tedy zhruba polovina. Slučování ale vyvolává v některých městech vlnu nevole, kritici se obávají především snížení kvality výuky.

„Osvícenost“ kraje

„Jak uvedl v novinovém rozhovoru premiér Petr Nečas, osvícené kraje již se slučováním středních škol začaly, jiné to teprve čeká. A z toho vyplývá, že Ústecký kraj je nejosvícenější, protože už má etapu slučování škol za sebou,“ řekl s úsměvem krajský radní pro školství Petr Jakubec (ČSSD).

Demografické výhledy ukazují, že v následujících letech bude počet žáků klesat. Podle odborníků jich bude na středních školách v roce 2015 o 6000 méně než v roce 2009, kdy jich bylo téměř 41 000. Pokud by se počet škol neměnil, byla by jich podle kraje v roce 2015 třetina v regionu poloprázdná, a tudíž neefektivně využitá.

Cílem projektu páteřních škol je vytvořit maximálně využitý a efektivní aparát vzdělávací soustavy, který bude poskytovat kvalitní a široké spektrum vzdělání. Nyní kraj zřizuje celkem 68 středních škol, jejich počet v tomto a příštím roce ještě klesne.

Budovy kraj prodá

Školy s vyšším počtem žáků mají být ekonomicky výhodnější. Uvolněné a nyní už nepotřebné objekty kraj buď již prodal, anebo je nyní nabízí k prodeji či v dražbě. To má přinést úsporu více než 50 miliónů korun.

Slučování škol se v mnoha městech nesetkalo s kladným ohlasem. Protestovali proti němu studenti z Varnsdorfu, Děčína, Mostu i z Roudnice nad Labem. V polovině června studenti místního gymnázia uspořádali protestní pochod Děčínem, na konci minulého měsíce chtěli zvrátit hlasování krajských zastupitelů, ovšem neúspěšně.

Další etapu optimalizace chce kraj zahájit v roce 2013. Její hlavní úkol představuje sladění oborové nabídky regionu.

„Hlavní smysl tohoto kroku spočívá v logickém uspořádání nabízených oborů tak, aby dvě blízké střední školy nenabízely stejné či podobné a aby se třídy dařilo naplnit,“ uvedla mluvčí kraje Alena Tichá.