Hlavní obsah
Železniční muzeum moravskoslezské ,o. p. s. Ostrava 11.3.2016. Výstava Historie tratí Novojičínska. Foto: Josef Zajíc

Železniční muzeum moravskoslezské připravilo expozici o historii tratí na Novojičínsku

V pátek 11. března byla vernisáží otevřená nová expozice, kterou připravilo Železniční muzeum moravskoslezské, o. p. s. sídlící ve výpravní budově železniční stanice Ostrava střed.

Železniční muzeum moravskoslezské ,o. p. s. Ostrava 11.3.2016. Výstava Historie tratí Novojičínska. Foto: Josef Zajíc
Železniční muzeum moravskoslezské připravilo expozici o historii tratí na Novojičínsku

Výstavní expozici Historie tratí Novojičínska otevřel ředitel muzea Ing. Vojtěch Hermann, který stručně shrnul historii muzea, které zahájilo svou činnost 11. června 2012 podpisem zakládající listiny. Od 26. září 2012 působí jako Železniční muzeum moravskoslezské, obecně prospěšná společnost.

Za tu dobu nashromáždilo velké množství historický knih, rukopisů, plakátů, původních výkresů, písemných dokladů, předpisů, grafikonů, jízdních řádů, fotografií, filmů a dalších artefaktů. Součástí muzea je modelová železnice a další zajímavé exponáty s historie železnice.

Na jedenácti panelech připravil Pavel Sládek, bývalý mechanik Lokomotivního depa v Ostravě, přehlednou výstavu o vzniku železniční dopravy na Novojičínsku.

Vzniku těchto tratí předcházely prvopočátky parostrojní železnice, která vznikla po udělení privilegia ke stavbě dráhy, předložené nejvyšším kancléřem hrabětem Mitrovským, které podepsal císař Ferdinand I. 4. března 1836.

Jednalo se o stavbu železné dráhy z Vídně k solným dolům v Haliči. Dostala název Severní dráha císaře Ferdinanda. Trať s plánovanými odbočkami do Brna, Olomouce, Opavy a Bílska dosáhla 1. května 1847 i tohoto kraje, když byl slavnostně otevřen úsek z Lipníku do Bohumína, kde vznikly stanice Hranice, Polom, Suchdol, Studénka, Svinov a Ostrava.

V roce 1880 byla dána do provozu také trať Nový Jičín - Suchdol. Dále pak od roku 1881 vznikaly další tratě mezi Studénkou a Štramberkem pro přepravu vápence. Na trať se připojilo město Bílovec, Fulnek, také postupně Odry, Vítkov a Budišov.

V průběhu prohlídky výstavou přítomné informoval správce sbírek muzea Zbyněk Krůl o vzácných artefaktech, jako je vystavený první grafikon jízdního řádu z roku 1881 a také Koncesní listina císaře Františka Josefa I. pro město Nový Jičín na stavbu dráhy Nový Jičín - Suchdol z roku 1880.

V průběhu výstavy, která je připravena v prvním patře historických prostorů stanice Ostrava střed, si návštěvníci mohou prohlédnout a vidět další archivní dokumenty z počátku vzniku Severní dráhy císaře Ferdinanda a tratí na Novojičínsku.

V dalších místnostech najdou vystavené uniformy, předměty, předpisy i původní plány stanic a kolejišť. Ve spodní části muzea se nachází expozice zabezpečovacího zařízení, trenažer se stanovištěm strojvedoucího a  železniční modely funkčního kolejiště.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků