Hlavní obsah

Supermarket smrti představuje absurdní papírové obětiny pro čínské nebožtíky

Novinky, Vratislav Konečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Regály značkových bot všech barev, komínky košil, triček, sportovních souprav, kabelky, auta, kola, parfémy, excelentní pochoutky vedle plechovek piva. Předměty sloužící jako zápalné obětiny pro usmíření záhrobí v Číně. Morbidní papírový průmysl je k vidění na výstavě Supermarket smrti v Rezidenčním zámku v centru Drážďan.

Foto: Staatliche Kunstsammlungen Dresden

Papírové jízdní kolo

Článek

Posmrtný život je v Číně záležitostí velmi vážnou, táhnoucí se tisíciletým vývojem. S údivem si prohlížíme obří terakotovou armádu, postavy v životní velikosti určené pro záhrobní život byvšího císaře. Mohl si usmiřovat nebesa v pompézním stylu, jeho poddaní se museli smířit s menšími dary pro bohy a démony.

Moderní čínská společnost, byť podle možností vysoce konzumní, nepřestává s úlitbou do záhrobí. Posmrtný život přináší i velký byznys pro firmy, které ve velkém chrlí předměty určené nebožtíkům.

Bohové, démoni mají rádi kolu, rychlá auta i iPody

Výstava Supermarket smrti v Drážďanech ukazuje rozmanitosti obětin. Kde se dříve pálily pouze papírové peníze, tam nastoupily automobily, kola, výrobky fastfoodů, boty, sportovní oděvy… - to vše ze speciálního papíru. Při obřadu je pozůstalí spálí.

Samozřejmostí Číňanů je přání být pochován v zemi svých předků, může se jednat i o symboliku, kdy je do Číny převezena jen část těla.

Expozice prezentuje papírové napodobeniny peněz a nejrůznějšího zboží, které se v Číně dávají zemřelým jako zápalné obětiny pro usmíření předků, bohů a duchů. Jedná se o nejstarší formu čínských pověrečných rituálů, které je navíc dodnes živé a praktikované ve všech sférách čínské kultury.

Vše v životní velikosti

Spálení obětiny Číňan chápe jako symbolické předání znázorněného předmětu předkům, bohům a démonům, aby tito byli zemřelým příznivě nakloněni a zmírnili jejich nouzi.

Většina Číňanů je přesvědčena, že záhrobí, zaplněné duchy předků a démony, je odrazem světa skutečného. Papírové modely se v poslední době proměnily z napodobenin tradičních výrobků v kopie západního spotřebního zboží, neboť jejich symbolickým předáním do záhrobí se dává najevo, že jsou žádané i na tomto světě. 

V paralelním papírovém světě to vypadá jako v katalogu exkluzivního zboží nejrenomovanějších značek. Kabelky Gucci či Louis Vuitton, obuv Prada, doplňky Chanel, mobily, počítače Apple, ale dokonce i „plechovky“ piva Heineken nebo auta v životní velikosti, jež jsou spálením věnovány předkům.

Konzum Západu dostihl Číňany v zcela absurdní situaci, tisíciletý rituál se spojil s novými poznatky, novým kultem uctívání. Těžko říci, jak přijímají děsiví démony záhrobí mobilní telefony, iPody, plechovkové pivo nebo džínsy. Zřejmě se s tím museli vyrovnat, negativní odezvy nebyly zaznamenány, zato stoupají zisky firem zboží vyrábějící, pozůstalí se předhánějí v exhibování luxusního zboží dopravovaného ve spirálách kouře z obětin jejich zesnulým.

Otevřeno: od 14. března do 10. května | denně 10 – 18 hodin s výjimkou úterý.

Vstupné do celého zámku (kromě Historické Zelené klenby): 12 € | zlevněné 9 € (slevu lze získat i s Kulturním pasem Euroregionu Labe/Elbe) | děti do 16 let včetně zdarma | český audioguide na stálé výstavy v ceně | skupiny od 10 osob 11 € za osobu.

Reklama

Výběr článků

Načítám