Článek
Posmrtný život je v Číně záležitostí velmi vážnou, táhnoucí se tisíciletým vývojem. S údivem si prohlížíme obří terakotovou armádu, postavy v životní velikosti určené pro záhrobní život byvšího císaře. Mohl si usmiřovat nebesa v pompézním stylu, jeho poddaní se museli smířit s menšími dary pro bohy a démony.
Moderní čínská společnost, byť podle možností vysoce konzumní, nepřestává s úlitbou do záhrobí. Posmrtný život přináší i velký byznys pro firmy, které ve velkém chrlí předměty určené nebožtíkům.
Bohové, démoni mají rádi kolu, rychlá auta i iPody
Výstava Supermarket smrti v Drážďanech ukazuje rozmanitosti obětin. Kde se dříve pálily pouze papírové peníze, tam nastoupily automobily, kola, výrobky fastfoodů, boty, sportovní oděvy… - to vše ze speciálního papíru. Při obřadu je pozůstalí spálí.
Samozřejmostí Číňanů je přání být pochován v zemi svých předků, může se jednat i o symboliku, kdy je do Číny převezena jen část těla.
Expozice prezentuje papírové napodobeniny peněz a nejrůznějšího zboží, které se v Číně dávají zemřelým jako zápalné obětiny pro usmíření předků, bohů a duchů. Jedná se o nejstarší formu čínských pověrečných rituálů, které je navíc dodnes živé a praktikované ve všech sférách čínské kultury.
Vše v životní velikosti
Spálení obětiny Číňan chápe jako symbolické předání znázorněného předmětu předkům, bohům a démonům, aby tito byli zemřelým příznivě nakloněni a zmírnili jejich nouzi.
Většina Číňanů je přesvědčena, že záhrobí, zaplněné duchy předků a démony, je odrazem světa skutečného. Papírové modely se v poslední době proměnily z napodobenin tradičních výrobků v kopie západního spotřebního zboží, neboť jejich symbolickým předáním do záhrobí se dává najevo, že jsou žádané i na tomto světě.
V paralelním papírovém světě to vypadá jako v katalogu exkluzivního zboží nejrenomovanějších značek. Kabelky Gucci či Louis Vuitton, obuv Prada, doplňky Chanel, mobily, počítače Apple, ale dokonce i „plechovky“ piva Heineken nebo auta v životní velikosti, jež jsou spálením věnovány předkům.
Konzum Západu dostihl Číňany v zcela absurdní situaci, tisíciletý rituál se spojil s novými poznatky, novým kultem uctívání. Těžko říci, jak přijímají děsiví démony záhrobí mobilní telefony, iPody, plechovkové pivo nebo džínsy. Zřejmě se s tím museli vyrovnat, negativní odezvy nebyly zaznamenány, zato stoupají zisky firem zboží vyrábějící, pozůstalí se předhánějí v exhibování luxusního zboží dopravovaného ve spirálách kouře z obětin jejich zesnulým.
Otevřeno: od 14. března do 10. května | denně 10 – 18 hodin s výjimkou úterý.
Vstupné do celého zámku (kromě Historické Zelené klenby): 12 € | zlevněné 9 € (slevu lze získat i s Kulturním pasem Euroregionu Labe/Elbe) | děti do 16 let včetně zdarma | český audioguide na stálé výstavy v ceně | skupiny od 10 osob 11 € za osobu.