Článek
Svět kolem nás se stále mění a s ním se mění i naše pivo. Co se skrývá za tradičními pivními značkami v éře globalizace? Co se stane, pokud se tekuté národní dědictví promění v „Eurobier“?
Film může být považován i za protest, ale jasné je, že je opravdovým protikladem nákladných amerických bijáků, je ryze český a hlavně je celý o tom, co Češi opravdu milují. Tedy o pivu.
Výchozí bod hlavních hrdinů
Hlavní hrdinové nejsou ochotni přijmout realitu a vydávají se do boje za znovuzrození tradice.
Bývalý plzeňský sládek JOSEF založil firmu, která šíří tradiční pivovarskou technologii nejen po Čechách, ale i po světě. A nezastaví se ani před ostře střeženou hranicí Běloruska, za níž vládne tuhá diktatura…
Ostravský muzikant a světoběžník MARTIN píše podvratné písně a muzikály a rozhodl se také sepsat své myšlenky v klíčové knize Hledání ztraceného piva. Kvůli ní neváhá jít do souboje s Plzeňským Prazdrojem a jeho hlavním obchodním sládkem, ba ani vypravit se do „jámy lvové“ - ke kořenům koncernu SABMiller a snad i všeho globálního „pivního zla“ v Jihoafrické republice. Vydá se až do samotného nitra globálního vlastníka Plzeňského Prazdroje, a to tajně jako český špion a pivní radikál…
To moravský farmář LAĎA bojuje na domácí frontě. Vyzbrojen pouze svým řeznickým kotlem a míchacím pádlem chce uvařit vlastní poctivé pivo, takové, které by chutnalo jeho tátovi a dědovi a přes neslavné začátky se mu to také podaří.
Do 70 minut filmu Česká pivní válka tvůrci v čele s režisérem Janem Látalem vložili reálné příběhy „bojovníků“ za zlatavý mok. „Mým záměrem bylo filmem Čechům trochu zvednout sebevědomí. Vaření piva k nám prostě neodmyslitelně patří, v ležáku jsme možná nejlepší na světě, a navzdory nadnárodním společnostem v sobě tenhle um znovu objevujeme,“ komentuje téma, které ve filmu zabírá podstatnou část, sám režisér.
Česká pivní válka nabízí spíše subjektivní pohled na současný stav českého pivovarnictví a až filosofické zamýšlení se nad českou identitou a významem českého piva pro (nejen) náš národ.
Co rozhodně od filmu neočekávejte, je názor z „druhé strany“. Je jednostranným pohledem vyznavačů piva, kteří mu věnují část svých životů…
Film vznikl ve spolupráci Evolution films, Česká televize, FAMU a za podpory Státního fondu kinematografie. V českých kinech se premiéra konala 30. října, distributorem je A-Company Czech.