Hlavní obsah
Zleva: Tomáš Zdechovský, Kamila Bláhová, Petr Fišer, Steve Johannes Ittershagen, Marie Svačinová, Eva Kardová a Petr Pípal. Foto: Steffen Ulbricht

Moldavská dráha získává podporu i v Evropském parlamentu

Moldavská dráha patří k nejkrásnějším tratím v ČR. Původně spojovala české Podkrušnohoří se středním Saskem, avšak od roku 1945 je rozdělena. Do jejího původního provozního stavu ji chtějí navrátit zájmové skupiny z obou stran hranice. Nyní se k iniciativě připojují i poslanci Evropského parlamentu.

Zleva: Tomáš Zdechovský, Kamila Bláhová, Petr Fišer, Steve Johannes Ittershagen, Marie Svačinová, Eva Kardová a Petr Pípal. Foto: Steffen Ulbricht
Moldavská dráha získává podporu i v Evropském parlamentu

„Moldavská dráha“, či také „Teplický Semmering” je téměř 135 let stará, oblíbená trať, která vede z Mostu a Litvínova směrem na Osek, Dubí a Moldavu v Krušných horách. Již rok je na historické trati na Moldavu nově zavedeno také přímé vlakové spojení z Ústí nad Labem a Teplic.

Historická železnice původně směřovala až do „stříbrného” města Freiberg, aby zajišťovala dodávky severočeského hnědého uhlí pro tamní hutě. Už od konce 19. století až do dnešních dnů si tuto trať, patřící k nejkrásnějším v Čechách, oblíbili turisté celoročně směřující do Krušných hor.

Od roku 1945 končí koleje Moldavské dráhy na česko-německé státní hranici. Na historické trati chybí zhruba 8 km kolejí na saské straně (Moldava – Holzhau). Již tři desítky let probíhají diskuse o možnostech znovuzprovoznění dráhy z Mostu až do Freibergu.

Od roku 2018 se scházejí zástupci měst, obcí a dalších regionálních institucí z obou stran hranice při společných česko-saských konferencích, jejichž cílem je chybějící úsek na historické trati překonat. Mimo konference organizují zájmové skupiny „Moldavská dráha” a „Freiberská dráha“ na podporu projektu řadu pracovních schůzek.

Na pozvání Českojiřetínského spolku, který je koordinátorem české zájmové skupiny „Moldavská dráha”, navštívil krušnohorský region poslanec Evropského parlamentu Tomáš Zdechovský. V litvínovském zámku jej přivítala starostka Kamila Bláhová.

„Můj pradědeček pracoval v mosteckých dolech, odkud bylo uhlí vyváženo po trati do Saska,” řekl v úvodu jednání evropský poslanec o svém vztahu k Moldavské dráze.

Spolu se starostou města Dubí Petrem Pípalem, místostarostkou Moldavy Evou Kardovou a místostarostou Freibergu Stevem Ittershagenem pak hovořil o dosavadních snahách o překonání chybějícího úseku mezi Moldavou a Holzhau. „Podle mého názoru neexistuje v současnosti česko-německý projekt, který by byl lépe připraven,” komentoval iniciativu měst a obcí Tomáš Zdechovský.

„Z úrovně Evropského parlamentu jsem připraven pomoci hledat zdroje pro financování dostavby trati,” uvedl poslanec Zdechovský. „Jak z pozice poslance Evropského parlamentu, tak jako řadový občan, se hlásím k výzvě ke znovuprojednání mezinárodní deklarace ministerstev dopravy České republiky a Svobodného státu Sasko z roku 2008, která je potřebným krokem pro úspěšné završení snah měst, obcí a široké řady regionálních institucí k dostavbě historické trati mezi Mostem a Freibergem,” dodal.

Dne 18. října 2019 kancelář Tomáše Zdechovského informovala, že český poslanec v Evropském parlamentu převezeme nad aktivitami pro znouvpropojení Moldavské a Freiberské dráhy záštitu spolu s poslancem Peterem Jahrem, který byl do Evropského parlamentu zvolen za Svobodný stát Sasko.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků