Hlavní obsah
Foto: Profimedia.cz

Dárky pod stromek nemusí dorazit včas

Předvánoční kampaně obchodních řetězců i e-shopů jsou už v plném proudu. Doručovatelské firmy příliv balíčků s dárky zatím vcelku zvládají, těsně před Vánoci to ale bude jinak. Balíků proti loňsku totiž ještě přibývá a vzhledem k nedostatku doručovatelů nemusí pod vánoční stromek dorazit včas.

Foto: Profimedia.cz
Dárky pod stromek nemusí dorazit včas

Například společnost GLS, která je v balíkových službách v Česku lídrem, registruje už od října mezitýdenní nárůst počtu balíků až o pětinu, zejména z e-shopů.

„Kulminaci zhruba na dvaapůlnásobek běžného provozu očekáváme po 10. prosinci, kdy lidem dorazí výplaty a objem balíků bude vrcholit,“ sdělil ředitel tuzemské pobočky GLS Pavel Včela.

Poštovní firmy shánějí brigádníky

Z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci vyplynulo, že on-line si alespoň část nadílky plánuje pořídit plných 78 procent uživatelů internetu a pouze v kamenných obchodech jenom osm procent z nich. Balíků tedy proti loňsku skutečně přibude. Na tento příliv se chystá Česká pošta, která pro svá centra i doručování stále přijímá brigádníky, navýšila kapacitu svých třídicích uzlů a posiluje vozový park.

Je to skutečně potřeba, vždyť loni před Vánoci musela za jediný den zvládnout až půl milionu balíků a letos se dá čekat další rekord. Jak nyní Česká pošta oznámila, nejzazší termín podání balíků tak, aby byly skutečně doručeny do Štědrého dne, je u zásilky do Balíkovny a Balíku na poštu 20. prosinec a u Balíku do ruky 19. prosinec.

Na balíkovou přepravu se v ČR specializuje společnost PPL. Ta disponuje šestnácti balíkovými depy a rozsáhlou síti Parcelshopů, výdejních a podacích míst, jichž má po celé ČR přes 1800. Pro předvánoční čas přijala brigádníky a počet vozů rozvážejících balíky posílí až o 400. Přesto informovala, že do Vánoc bude včas schopna doručit balíky, které přijme nejpozději do 16. prosince.

Podobně teď své kapacity navýšila i společnost DPD CZ. Nasazeno má 1100 kurýrů a v centru Prahy a Plzně nově doručují zásilky i cyklokurýři. V republice navíc lidem slouží jejich 800 výdejních míst Pickup.

„Počet balíků se však nyní proti jinému období zvýšil o 60 procent. Zákazníkům doporučujeme předat je k přepravě nejpozději 18. prosince,“ sdělil Miloš Malaník, generální ředitel a jednatel DPD CZ.

Spíše než na klasické doručení až domů by tedy teď lidé měli spoléhat právě na osobní vyzvednutí zakoupeného dárku přímo ve výdejních místech. Například Alza rozšířila síť svých výdejních míst o 100 nových AlzaBoxů. Jde o schránky pro vyzvednutí objednaného zboží, kam si pro ně může člověk zajít, kdy se mu to hodí.

Česká pošta zase ve svých pobočkách otevírá další Balíkovny, specializované přepážky, na něž si člověk může objednat doručení zásilky. Vyhne se tak adrenalinu spojenému s nejistým čekáním na doručovatele.

„Oblíbenost zasílání balíků do výdejních míst neustále stoupá,“ potvrzuje Petr Horák z PPL. „Proto rozšiřujeme síť Parcelshopů. Nedávno jsme dokonce otevřeli náš první vlastní Parcelshop ve stanici pražského metra Bořislavka. Zákazníci si zde mohou už před Vánoci vyzvednout dárky z e-shopů nebo odeslat balík, a to i do zahraničí,“ uvedl.

Na Vánocích Češi šetřit nebudou

Právě Vánoce vydělávají obchodníkům nejvíce peněz. Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda odhaduje, že letos za dárky, stromek, cukroví, kapra, alkohol a další výdaje se Štědrým večerem spojené utratí Češi v průměru 11 tisíc korun, což bude celkově představovat zhruba 96 miliard.

A jaké dárky mají letos prim? Podle průzkumu APEK si na internetu nyní lidé nejčastěji objednávají hračky, elektroniku, knihy, oblečení a produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů a kosmetiky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků