Jak vyplývá z údajů Sdružení pro hračky a hru, v roce 2014 české domácnosti utratily za hračky rekordních 5,4 miliardy korun, připočteme-li nákupy mateřských škol a dětských zařízení, celková částka za hračky se vyšplhala na 6,144 miliardy. To představuje nárůst o čtyři procenta proti roku 2013.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Díky dobře nastartované ekonomice a chování českých zákazníků, kteří patří v rámci Evropy k největším milovníkům her a hraček, tak mohou jejich výrobci očekávat během letošních svátků prodeje ještě vyšší.

Ze statistik vychází, že hračky pro jedno dítě do 14 let ročně stály zhruba 4135 korun, tedy asi 165 eur. Pro srovnání: v Německu je průměrný nákup hraček na jedno dítě ročně 220 eur a v Itálii 170 eur. V Polsku a Maďarsku koupí ročně dítku hračky za 110 eur.

Nejvyšší tržby od roku 2008

Členové sdružení však upozorňují, že do českých údajů jsou zahrnuty prodeje jen z kamenných obchodů. Kdyby se připočítaly ještě nákupy v e-shopech a prodej na tržištích, byly by výdaje za hračky na jedno dítě ještě výrazně vyšší.

„Oživení z loňského roku letos pokračuje a vzhledem k tomu, že předvánoční nákupy patří vždy k nejsilnějším obdobím, vypadá to, že letos mohou výrobci her a hraček dosáhnout nejvyšších tržeb od dob ekonomické krize v roce 2008,“ uvedl předseda Sdružení pro hračku a hru Václav Kubát.

Ačkoli domácímu trhu s hračkami dominují velké nadnárodní firmy, zájem roste o sortiment vyrobený v Česku, který představuje přibližně 15procentní podíl na trhu.

„Český trh s hračkami je poměrně konzervativní. Rodiče rádi nakupují dětem to, s čím si sami hráli, což potvrzuje neutuchající zájem o evergreeny typu Dostihy a sázky, Člověče, nezlob se! nebo loni obnovenou plastovou retro Tatru 148,“ řekl Jan Šlemín, ředitel Dino Toys, českého výrobce a distributora her a hraček.

Jak uvádí Sdružení pro hračku a hru, v nákupech jasně vedou plastové hračky a stavebnice (32 %), plyšové a textilní hračky představují 26 procent z celkového prodeje, společenské hry a hlavolamy 11 procent, dřevěných hraček se kupuje deset procent, hraček na dálkové ovládání sedm procent a kovových šest procent.

Do světa jde nejvíc Krteček

Úspěch v posledních letech zaznamenávají čeští hračkáři i na zahraničních trzích. „Dlouhodobě se nám daří především v Maďarsku, Pobaltí a v Izraeli, ale vyvážíme i do západoevropských zemí. Nejúspěšnějšími prodejními artikly jsou především hry a hračky s licencí Krteček nebo dětské puzzle s licencí Disney,“ potvrdil Šlemín.

Hračky jako cíl číslo jedna při nákupech potvrzuje i řetězec Tesco. „Trendem pro letošní rok jsou hračky na motivy animovaných filmů – Ledové království nebo Mimoni. Letošním Vánocům vládne zpívající panenka Elsa z Ledového království a Hovertech – elektrický létající cíl pro malé špióny,“ sdělil Právu mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.

I světové průzkumy dokládají obrození nákupního šílenství, pokud jde o hračky a hry. Jejich preference se liší většinou podle toho, jaké mají děti v dané zemi potíže. Například tam, kde se dítka potýkají s obezitou, rodiče investují především do pohybových her. Naopak rodiny, kterým leží na srdci vzdělání a lepší budoucnost potomků, upřednostňují hry, které rozvíjejí paměť, pozornost a kreativní přístup, nebo kupují rovnou vědomostní deskové hry.