Parfém se ale stal takovým hitem, že se začal vyrábět ve velkém. O tři roky později byla dokonce díky němu založena značka Chanel Parfums a výroba dalších slavných voňavek.

Parfém Chanel No. 5 zůstává i po devadesáti letech stále na vrcholu. To dokazuje i fakt, že se každých třicet sekund prodá jeden flakon a ročně se ho prodá za 1,88 miliardy korun.

Módní tvůrkyně Gabrielle 'Coco' Chanel na archivním snímku

Módní tvůrkyně Gabrielle 'Coco' Chanel na archivním snímku

FOTO: fotobanka Profimedia

U zrodu parfému stál moskevský rodák Ernest Beaux ze slavného rodu parfumeriérů, kteří připravovali voňavky pro samotné Romanovce. Za první světové války přesídlila rodina do Paříže, kde byl mladý Beaux představen Coco Chanel. Té připravil na podzim roku 1920 celkem 24 různých kompozicí. Byly očíslovány a Coco vybrala skleničku s číslem 5. Tak vznikl i název limitovaného parfému, jenž měl být o rok později vánočním dárkem pro nejlepší klienty nakupující její oblečení. Ani Coco tehdy netušila, co výběrem páté kompozice způsobí a jak slavný parfém světu dá.

Hlavním parfumeriérem společnosti Chanel Parfums, která začala vyvíjet nové voňavky a dále produkovat a distribuovat Chanel No. 5, se stal právě Ernst Beaux.

Chanel No. 5 je tvořen v hlavě nerolem z květu hořkého pomeranče, ylangem-ylangem a aldehydem. Právě použití aldehydu bylo originálním prvkem Ernsta Beauxa. V srdci má kompozice jasmín a májovou růži, v základu santalové dřevo, vetiver z Réunionu a burbónskou vanilku.