Článek
Pouze mírný nárůst výdajů by podle analytiků mohl znamenat, že na peněženky Američanů začínají doléhat vyšší výdaje na energii a úvěrová krize. Loni jejich výdaje za valentýnské dárky stouply o téměř pětinu. Valentýna bude údajně slavit méně lidí, než loni. Letos to bude zhruba 60 procent spotřebitelů.
Valentýn je podle maloobchodních tržeb druhým největším svátkem v USA po předvánočním období. Následují Velikonoce, svátek matek, svátek otců a Halloween. Tradičními dárky v letošním roce zůstanou cukrovinky, květiny a klenoty, jejich prodej se však sníží, protože mezi spotřebiteli roste zájem o zážitky a dárkové karty.
Za dárky zvířatům až 367 miliónů dolarů
Téměř polovina dotazovaných plánuje slavit Valentýna mimo domov. Dárkovou kartu věnuje 12,3 procenta dotazovaných. Oblibu však neztrácejí ani blahopřání, které letos pošle 56,8 procenta dotazovaných. I zde je však patrný pokles z loňských 62,8 procenta. Téměř polovina bude kupovat cukrovinky, 35,9 procenta květiny a 11,8 procenta oblečení.
Nejvíce peněz se dotazovaní chystají utratit za dárek pro svého milého nebo milou, a to téměř 80 dolarů. Utrácet se bude také za dárky pro přátele, spolužáky a učitele či spolupracovníky. Na dárky se však mohou těšit i zvířecí mazlíčci, pro které plánuje nakoupit dárky 17,2 procenta slavících. Celkové výdaje za valentinské dárky pro zvířecí miláčky by měly činit 367 miliónů dolarů.
Muži utrácejí více
Muži většinou bývají na Valentýna štědřejší než ženy a výjimkou nebudou ani letos, kdy se chystají nakoupit dárky za 163,37 dolaru. Ženy chtějí utratit v průměru 84,72 USD. Nejvyšší útratu plánují osoby ve věku 25 až 34 let.