Hlavní obsah

Skladatel David Holmes: Muzikanti se modlí, aby mohli dělat reklamu

Novinky, Stanislav Dvořák

Irský skladatel a DJ David Holmes přijel do Karlových Varů kvůli filmu o belfastské punkové scéně Good Vibrations. S jeho prací se můžete setkat také ve filmech Dannyho parťáci, Ukradni, co můžeš! nebo Zakázané ovoce.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Irský skladatel a DJ David Holmes má rád kromě filmů a hudby také léto.

Článek

Jaká jsou podle vás omezení u filmové hudby?

Velmi záleží na režisérovi, s nímž pracujete. Každý je úplně jiný. Některý vás nechá být a vy si děláte svoje a jiný intenzivně spolupracuje. Já jsem si založil vlastní společnost a jedním z důvodů bylo to, že mám větší kontrolu nad tím, co dělám.

Vždycky říkám, ať už kdokoliv dělá hudbu k filmu, není to o něm, ale o tom filmu. Režisér je u toho od začátku, vyvíjí se to. Když vás najmou na hudbu, režisér má nějakou vizi, jejíž součástí se má hudba stát. Požádají vás o to, protože ve vás vidí něco, co může přispět té vizi.

S režisérem musíte extrémně úzce spolupracovat. Hudba je důležitou součástí filmu, lidi si vůbec neuvědomují, jak důležitá je.

Jste někdy zklamaný, když režisér něco změní?

Stává se to, ale jak už jsem řekl předtím, musíte respektovat režiséra, protože je to jeho film. Když udělá něco tak odlišně, že už se vám to opravdu nelíbí, řekněte mu názor a proč si to myslíte... Ale to se mi vlastně nestává. Většinou je zábava pracovat s režiséři jako Steven Soderbergh.

Velmi výjimečný byl film Hlad Steva McQueena, to jsem opravdu chtěl dělat, řekl jsem mu, že to chci a jesli by o mně mohl uvažovat. A on mi poslal scénář. Když jsem si ho přečetl, napadlo mě, že ten film nepotřebuje hudbu, v něm už hudba je. Steve McQueen chtěl něco emocionálního, ale ne muzikálového. Tak jsem použil hurdy-gurdy (niněra).

Každý film je jiný. V některých filmech uděláte jen dva tracky, ale pak jsou filmy jako Good Vibrations, kde je hudba srdcem celého díla - je to o chlápkovi, který založí obchod, klub, značku, a hudba je všude.

Děláte reklamy?

Ne. Udělal jsem za celý život dvě, obě pro iPhone a režíroval je David Fincher. Byly spíš jako malé filmy, ne normální reklamy.

V Česku, když někdo dělá reklamy, ostatní muzikanti začínají mít tendenci říkat, ten je komerční, s tím se nekamarádím. Je to u vás jiné?

Myslím, že muzikanti by chtěli dělat reklamu, někteří se modlí, aby mohli dělat reklamu. Vždyť se neprodávají žádné desky. Pro skladatele je opravdu dobré dělat reklamu, protože jinak hudbou nevyděláte žádné peníze. Musí nějak přežít. Nemám proti tomu nic.

Jaký máte plán v Karlových Varech?

Trochu si užít lázně a slunce, u nás (v Belfastu, pozn. red.) neustále leje. Úplně zmizelo léto, máme zimu, určitě podzim, pár týdnů jaro, ale léto ne.

Reklama

Související články

Cukr v děravé kapse Arnošta Lustiga

Tvoje slza, můj déšť: Přítomnost Arnošta Lustiga se jmenuje dokumentární film Evy Lustigové o jejím otci, spisovateli a scenáristovi Arnoštu Lustigovi....

Výběr článků

Načítám