RECENZE: K zemi hleď! je komedie, ze které spíše mrazí

Zatímco kina válcuje Spider-Man: Bez domova, na platformě Netflix se ujala vlády jiná sci-fi. Komedie K zemi hleď! je ovšem z úplně jiného soudku. Sci-fikatastrofickou satiru napsal a natočil scenárista a režisér Adam McKay (Sázka na nejistotu) a nad tím, že výchozí situace, do které své postavy zasadil, ještě v reálném životě nenastala, si může divák jen povzdechnout. Zatím.

Trailer K zemi hleď! Video: Netflix

Tou výchozí situací je objev astronoma Randalla Mindyho (Leonardo DiCaprio) a jeho doktorandky Kate (Jennifer Lawrencová), že k Zemi se blíží smrtící kometa. Pokud se nepodaří její dráhu vychýlit, nastane za šest měsíců konec světa.

Tady ovšem sci-fi končí a začíná pohled na současný život v kostce. Vědci chtějí lidstvo varovat, jenže je nikdo nebere vážně, nebo jim nevěří, nebo je vůbec nechce slyšet. Hlavní slovo mají média se svou sledovaností jako klíčovým cílem všeho snažení. Zajímají je víc aférky celebrit než smrtící hrozba, politici a vládci velkých koncernů hrají vlastní hry, v nichž běžní lidé nemají místo.

Ti jsou ovšem plně saturovaní sociálními sítěmi s jejich nezměrnou silou a vlivem. Rodí se fake news, konspirační teorie i nespočet vtipů na vědce a blížící se apokalypsu. Lidstvo se postupně začne dělit na ty, kteří hledí k zemi a na kometu nevěří, a ty, kteří s pohledem vzhůru věří vědě. Není těžké si na místo komety dosadit covid, byť se film chystal několik let. Točit se měl od dubna 2020 – a právě pandemie jeho natáčení odsunula.

McKay střílí s vtipem i velkou razancí. Ukazuje absurdity a prolhanost světa, není však soustředěný na jedno téma. Nahrnul jich do filmu ohromné množství, takže se všech dotýká spíše jen povrchně. Nenatočil sondu, jen popis vcelku známých skutečností. Přišel s ním však právě včas, a jakkoli je vtipný, člověka z jeho filmu spíše mrazí.

Výtka patří režisérovi za to, že natahuje délku na zbytečných 145 minut, takže ve střední části filmu na chvíli spadne řetěz. To je ale bohužel nejen pro Netflix jakožto producenta dnes příznačné. Filmů, které mají dvouapůlhodinovou i delší stopáž, přibývá a v drtivé většině jim to neslouží ke cti.

Skvělé je už pouhým pohledem na seznam hvězdné sestavy herecké obsazení. DiCaprio jako Randall Mindy ztělesňuje všechny obavy lidí z budoucnosti. Je báječně neurotický, aniž by trochu popleteného vědce, který nedokáže říct jasně jednoduchou větu, karikoval. Jennifer Lawrencová určitě roli jeho doktorandky Kate po sériích Hunger Games a X-Men uvítala. Dívka je v jejím podání velmi přesná, mladá, chytrá, věcná, ale zároveň zranitelná. Je ještě nevyrovnaná, neumí se ovládat, ale citu má na rozdávání.

O tom, že Meryl Streepová je úžasná, není třeba nikoho přesvědčovat. Tentokrát se navíc do role prezidentky Spojených států amerických obula s takovou vervou, že stvořila dokonalého Donalda Trumpa v sukních. Skvěle ji doplňuje Jonah Hill jako její xenofobní buranský syn Jason.

Výbornou příležitost dostal Mark Rylance, který v postavě miliardáře pohledem autisty se skřehotajícím hlasem znovu dokázal, jak nesmírně tvárný a všestranný je herec. Televizní moderátorku, „umělohmotnou“ poživačnou dračici, vytvořila neodolatelným způsobem Cate Blanchettová a Timothée Chalamet má roli sice malou, ale nepřehlédnutelnou, jako ostatně každou, kterou dostane.

Na všech těchto i dalších výkonech film stojí a je nepochybnou režisérovou zásluhou, že mířil při obsazování hodně vysoko a velmi přesně. To, že všechny tyto hvězdy nabídnuté role, byť nejsou hlavní, přijaly, pak zase svědčí o tom, že scénář jim za to stál.

K zemi hleď!
USA 2021, 145 min. Režie: Adam McKay, hrají: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrencová, Meryl Streepová, Mark Rylance, Cate Blanchettová a další

Hodnocení 80 %