Hlavní obsah
Život na Kubě ve filmu Epicentro. Foto: Ji.hlava

Experimenty, komunistická Kuba i hudební filmy. Blíží se Ji.hlava

Mezinárodní filmový festival Ji.hlava vypukne 27. října. Navzdory koronaviru a mediální atmosféře strachu je naplánován „v plné palbě” i s doprovodným programem, přednáškami a diskuzemi.

Život na Kubě ve filmu Epicentro. Foto: Ji.hlava
Experimenty, komunistická Kuba i hudební filmy. Blíží se Ji.hlava

Velkou cenu poroty dostal v Sundance film Huberta Saupera Epicentro, který pořadatelé Ji.hlavy považují za jeden z letošních hitů. Sleduje současnou Kubu a otevírá témata jako globalizace a kolonizace.

Last and first man režiséra Jóhanna Jóhanssona má být „sci-fi báseň o zvěsti předpovídající zánik lidstva“. Filmem provází hlas skotské herečky Tildy Swintonové. O performerce Marině Abramovič, která se sama označuje za „babičku performativního umění“ vypráví snímek Návrat domů: Marina Abramovič a její děti.

Polské proudy

Experimentální retrospektiva se zaměří na Polsko a téma zahrady. „Zahrada je totiž jedním z oblíbených motivů, metafor i vizuálních inspirací ve filmové avantgardě,“ podotkla dramaturgyně sekce Andrea Slováková.

„I výběr si pohrává s rozličnými přístupy a způsoby zpřítomnění: od stop motion - animace Normana McLarena přes nádherné struktury Kurta Krena, Takahika Iimury či Steiny Vasulky po díla, kde se artefakty zahrady lepily přímo na filmový pás, jako třeba Biostruktura Alice Růžičkové.“

Letošní Fascinace nabídnou filmy z posledních sto dvaceti let a nebudou chybět ani pionýr filmové abstrakce Oskar Fischinger nebo americký avantgardista Stan Brakhage.

Letos je pozornost hodně zaměřena na Polsko. „Ji.hlava už šest let mapuje experimentální a undergroundovou tvorbu ze zemí takzvaného východního bloku. V Polsku byl silný proud filmového experimentování zejména od sedmdesátých let minulého století a významný vliv na tuto část filmové tvorby a přemýšlení měla filmová škola v Lodži,“ dodala Slováková.

Ženy v hudbě

Tradičně nebude chybět ani sekce hudebních filmů. A letos má jasný leitmotiv: jsou to snímky o ženských hrdinkách natočené ženskými filmařkami. „Prostě to tak vyšlo,“ říká kurátor sekce Zkouška sirén Pavel Klusák.

„Sisters with Transistors jsou skvělou lekcí o zásadních ženách ve vývoji elektronické hudby. Strhující portrét Lydia Lunch: The War Is Never Over ukazuje úzkou vazbu radikální tvorby na utopické společenské změny.“

Doprovodný hudební program nabídne PIO čili Pražský improvizační orchestr s rakouskou elektroničkou Veronikou Mayer, v původním programu SoniXpace, kurátorovaném Michalem Ratajem, se představí trio Hornscape, Ivan Boreš, Michal Nejtek, Jan Trojan a Michal Wróblewski. Novou vlnu autorské hudby a sound-artu reprezentují Veronika Svobodová a Julie Lupačová.

Akreditace najdete na stránkách ji-hlava.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků