Hlavní obsah
Neviditelný soudní pultík, poloklec, bezmoc kafkovského procesu, to vše asociuje dílo Pokud mohu, musím… Jiřího Davida. Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Výtvarná Litomyšl experimentuje a má plán B

Čtrnáct umělců napříč generacemi se pomyslně vrhlo do centra východočeské Litomyšle, aby zmapovalo prostor a zabydlelo ho svým konceptem. To vše coby součást tradičního hudebního festivalu Smetanova Litomyšl. Výstava letos instalovaná do venkovního prostoru je pojmenovaná příznačně Plán B.

Neviditelný soudní pultík, poloklec, bezmoc kafkovského procesu, to vše asociuje dílo Pokud mohu, musím… Jiřího Davida. Foto: Ludmila Žlábková, Právo
Výtvarná Litomyšl experimentuje a má plán B

„Plán A byl úplně jiný, ale koronavirus plány změnil. A to rychle, bez možnosti dlouhé přípravy. Protože do poslední chvíle nebylo jasné, co bude a nebude povoleno, rozhodli jsme se jít ven. Do exteriéru,“ vysvětlila Lenka Lindaurová, kurátorka a ředitelka Bohemian Heritage Fund, který spolu s Městskou galerií Litomyšl výstavu pořádá.

Litomyšl, starobylé město, jehož zámek je zapsán na seznam památek UNESCO, je známé progresivním přístupem k architektuře, umění, památkám. Nebojí se experimentovat. A experimentem je i Plán B.

Expozice výstavy

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Z návštěvnického hlediska k němu lze přistupovat podle naturelu diváka, hravě, odmítavě, s přehledem intelektuála nebo třeba jako k detektivce. To když s plánkem v ruce vyrazíte do ulic a začnete pátrat po výtvarných artefaktech rozesetých v kontextu historického města. A zatímco některé realizace přitáhnou pozornost na první pohled, kupříkladu minimalistická intervence Ladislava Jezbery, jiné se tváří skrytě.

Některé instalace byly vytvořeny přímo pro tuto příležitost, což je případ díla V rovnováze Kateřiny Vincourové nebo Planety Veroniky Šrek Bromové. Jiné prošly jakousi recyklací, když výtvarník využil již dříve zveřejněný koncept.

Expozice výstavy

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

„Jedním z vizuálně nejatraktivnějších děl je čtyřmetrová košile ve Smetanových sadech. Obří kůži vystavoval Jan Haubelt už v Praze, ale protože látka není materiál trvanlivý, musela se ušít nově,“ prozradila Lindaurová s tím, že některá díla jsou realizována formou intervence, reakce umělce na konkrétní prostředí.

Třeba Let okna Jiřího Kovandy, který si pohrál s názvem litomyšlského rockového klubu Kotelna a vytvořil z něho přesmyčku Let okna. A pak začaroval pohyb vzhůru do šipek na fasádě, vzhlížejících k okénkům budovy.

Expozice výstavy

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Některá díla ale bude i Sherlock Holmes hledat marně. Zvuková videoinstalace Vladimíra 518 a Davida Vrbíka se promítala na zeď zámecké Kočárovny jen po dva večery. Pouze čtrnáct dní bylo instalováno dílo Mark VIII, kovová konstrukce z dílny Martin Daška před kostelem Nalezení sv. Kříže. Na vlastní nebezpečí se na ni dalo dokonce vystoupat jako na rozhlednu.

„Všechna díla jsou však nafocena a objeví se v katalogu. I sociální projekt Dominika Langa. Dvakrát týdně maluje kustodka přímo před zámkem na kamínky napodobeniny sgrafit z fasády zámku. Kamínky pak rozhazuje po nádvoří a návštěvníci je mohou hledat,“ sdělila kurátorka, kterou těší pozornost, již výstava vyvolala.

Expozice výstavy

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

„Umění má vzbuzovat reakce. Má provokovat. O jednotlivých dílech se v Litomyšli hovoří, samozřejmě někdy kladně, jindy s výhradami, ale myslím, že projekt celkově má dobrý ohlas,“ dodala Lenka Lindaurová. Plán B bude přístupný do 2. září letošního roku.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků