RECENZE: Woody Allen vylezl z trezoru. Vtip a lehkost tam neztratil

Trvalo to dlouho, ale nakonec Deštivý den v New Yorku přece dorazil do kin a Woody Allen si může částečně oddechnout. Obvinění ze sexuálního obtěžování však jeho nový příběh téměř zabilo, v Americe mu odmítli udělat premiéru a zrušili i smlouvu na další filmy. V USA se z Deštivého dne v New Yorku stal prakticky trezorový film - jako se to kdysi dělávalo u nás. Naštěstí MeToo v Evropě moc “neplatí” a také netrvá 40 let jako komunismus.

Deštivý den v New Yorku (2019) Video: Bisocop

V komedii si zahráli Timothée Chalamet, Rebecca Hallová, Elle Fanningová, Jude Law, Diego Luna či Liev Schreiber. První dva se následně k režisérovi zachovali dost drsně, když se od něj a od filmu v hysterické atmosféře MeToo veřejně distancovali. Samotný film přitom patří k tomu lepšímu, co v posledních letech vyprodukoval.

Točí se kolem ústřední dvojice studentů Gatsbyho a Ashleigh. On vyhraje v kartách slušnou částku a rozhodne se, že se svou dívkou stráví noc v luxusním hotelu v New Yorku. Ona však potřebuje ještě udělat rozhovor se známým režisérem pro školní časopis. Režisér právě prochází tvůrčí krizí a vezme ji i se scenáristou na soukromé promítání své novinky, ze kterého uteče, protože film nesnáší. Tím se rozjede série nečekaných bláznivých situací, která ohrožuje nejen romantický víkend v New Yorku, ale i celý vztah dvou vysokoškoláků.

Elle Fanningová ve filmu Deštivý den v New Yorku

Snímek jistě nepřináší žádnou revoluci v rámci Allenovy tvorby a můžeme (celkem zbytečně) upozorňovat na to, že podobné postavy a postupy použil už několikrát. Co jiného taky může rozumný divák očekávat od režiséra, který překročil osmdesátku? Zdůrazňovat u něj přítomnost podobných prvků je jako říkat “Ty Rolling Stones jsou geniální, ale hrajou nějak pořád stejně”.

Woody ve svých hbitých dialozích zase perlí, jsou nadprůměrně vycizelované a obsahují opět trefné narážky na všechno možné - svět umělců, bulvár, sex, politiku. Popichuje i “navoněnou zdechlinu” světa americké vyšší třídy, kde se všichni tváří tuze nóbl, ale někdy je lepší neptat se, jak se vlastně jejich rodiče a prarodiče dostali k majetku.

Timothée Chalamet

Herecky tentokrát kraluje mladičká Elle, která pojala roli studentky Ashleigh kouzelně. Spojuje v sobě určitou zbrklost a naivitu, ale i kapku bezohlednosti a pozvolna sílící touhu po ulovení “sólokapra” pro noviny. Právě ona vytváří většinu legrace a chlapeckého Chalameta spíš zastiňuje. Slavný Jude Law ve své malé roli nezklamal, ale do nezapomenutelnosti má daleko.

Celkové hodnocení: 75 %