RECENZE: Smrtkám tentokrát zvoní hrana

Právo, Zora Göthová

Kniha Zvon od Neala Shustermana, která ukončuje trilogii Žatva smrti, nezaostává co do čtivosti, nápaditosti a napětí za předchozími díly série.

Obal knihy

Neal Shusterman ve své sérii vytvořil dokonalý budoucí svět, který řídí umělá inteligence. V tomto světě lidstvo přemohlo nejen nemoci, ale dokonce i stárnutí a smrt. Aby se na Zemi dalo žít a nepřelidnila se, populaci uměle koriguje společenství vybraných osob, které se stávají smrtkami. Jejich cechy se drží daných pravidel kosení lidí. Vše vypadá idylicky. Záhy se ukazuje, že idyla ani v dokonalém světě nemusí přetrvat.

Zvon jako třetí díl běží do finále rozehraného příběhu. Smrtky jsou rozpolcené, nastavená pravidla, která fungovala staletí, se bortí. Nimbus, který vše řídil a byl vždy k dispozici, s lidmi přestal komunikovat. Zůstává naděje v podobě Zvonu, se kterým jediným tato dokonalá inteligence hovoří. Autor děj zahušťuje a přidává nové postavy nebo rozvíjí příběhy těch, které v minulých dílech jen tak lehce naťukl.

Knize to ovšem vůbec neškodí, naopak vnáší do Shustermanem vysoustruženého světa nový náboj. Uznávaný autor young adult literatury i v této sérii ukazuje, jak košatou má fantazii, když popisuje život na Zemi v budoucnosti, zbavené všeho zlého. Kdy je ovšem zcela jisté, že vše zlé se jen tak vymýtit nedá a rozhodně bublá někde pod povrchem.

Neal Shusterman udělal ze smrtek celebrity, kterým se podřizuje vše. A jak už to tak bývá, některé z toho těží. I když většina jich pokorně plní své poslání, některým nestačí zůstat u výsadního postavení a snaží se vydrápat ještě výš. Do knih se tak dostává to, co známe ze současného života – politikaření, boj o moc, zákulisní intriky i vzestup odboje.

Autor píše velmi poutavě a své knihy obdařuje svěžími nápady. Zalidňuje je navíc postavami, které vzbuzují pozornost, a rozhodně je nutné zjistit, jak to s tou kterou nakonec dopadne. Ať už je kladná, záporná, či možná ještě ne zcela vyhraněná. Shusterman koření knížky dodatky mezi kapitolami, jakými jsou například záznamy z deníků, projevy či záznamy z výchovy nové umělé inteligence.

Krom jiného ve Zvonu zjistíme, kam až vede touha po moci, jak může lidi změnit bezmezná víra nebo co dokáže ovlivnit dobře cílený marketing. A především nám Žatva smrti pokládá zásadní otázku: Dokáže tak nedokonalá bytost, jakou je člověk, obstát v dokonalém světě?

Neal Shusterman: Zvon
Yoli, překlad Petr Kotrle, 544 stran, 449 Kč

Hodnocení 85 %