RECENZE: Poslední Bond. Dlouhé a plačtivé loučení Daniela Craiga

Trvalo to rok a půl, než se premiéra nové bondovky Není čas zemřít (No time to die), plánovaná v době předcovidové na duben 2020, konečně dostala do kin. Po londýnské velké premiéře, na níž nechyběli ani britští princové Charles a William s manželkami, na ni nyní mohou vyrazit i čeští diváci.

Finální trailer No Time to Die Video: Universal

Je to poslední bondovka s Danielem Craigem v roli nyní už bývalého agenta 007 a je to také z pětadvaceti filmů série ta nejdelší: trvá plných 163 minut.

Obě tyto okolnosti se na filmu výrazně podepsaly. Pozornost je soustředěna na Bonda, tedy Daniela Craiga vždycky, ale tentokrát dostal příležitost k vrstevnatějšímu herectví a velmi dobře ji využil. Byť za cenu toho, že film nad jiné „craigovky“ zvýrazňuje existenciální problémy kdysi tak zábavného chlápka. A že je nejen dlouhý, ale zejména ve střední části také dost rozvleklý.

Jamese Bonda zastihne začátek děje (po dvacetiminutovém prologu, který ho uvrhne do velkého smutku) na odpočinku v Karibiku, kde loví ryby, těžce se vyrovnává se ztrátou všech blízkých a na léta agenta 007 by nejradši zapomněl.

Poslední bondovka s Craigem se dočkala premiéry, dorazili na ni i britští princové

Film

Z letargie ho vytrhne návštěva starého přítele Felixe Leitera, který ho požádá o pomoc při pátrání po uneseném vědci. Bond se nechá chvíli přemlouvat, ale nakonec jde znovu do akce, v níž narazí na zloducha, s jakými si vždycky jedině on dovedl poradit.

Zápletka navazuje na Spectre

Víc se ze zápletky ani naznačovat nesluší, ostatně Ian Fleming k tomuto filmu předlohu nenapsal, takže divák nemůže vědět, dokud neuvidí. Ta zápletka je nicméně ve scénáři komplikovaná až překombinovaná, mnohý divák, který si před návštěvou nepřipomene předchozí filmy, zejména Spectre z roku 2015, který rovněž nemá Flemingovu předlohu a na který Není čas zemřít navazuje, se bude v odkazech i návaznostech těžko orientovat.

Bond tedy, pokud zrovna není naplno v akci, řeší svoje vnitřní problémy, francouzská herečka Léa Seydouxová jako Madelaine, která se do Není čas zemřít vrací právě ze Spectre, tráví hodně času v slzách, Christoph Waltz, jako padouch Bolfeld z téhož filmu, má zanedbatelně malou roličku. A některé dialogy či monology, zejména ty, které pronáší hlavní zloduch v podání Ramiho Maleka, rvou za uši, protože jsou hloupé a chybí jim sebemenší nadhled.

Emoce po americku

Cary Joji Fukunaga, který natočil mimo jiné Janu Eyrovou a podílel se na scénářích To i Není čas zemřít, je po Irvinu Kershnerovi (Nikdy neříkej nikdy, 1983) druhým americkým režisérem, který kdy bondovky točil. A právě „po americku“ vyjadřované emoce jsou tu hodně patrné a sunou Bonda někam, kde ho Fleming nejspíš nikdy mít nechtěl.

Bond je sice už dosti dlouho stále rozpolcenější hrdina, ale tentokrát se celý film od dobrodružného přehoupl už výrazně k melodramatu s použitím tak emotivních berliček, jako je dítě, plyšová hračka a četná objetí na téma „že rodina je na prvním místě“. A výbuchy emocí točí Američané právě tak expresivně a slzopudně, jako to udělal Fukunaga v Není čas zemřít - a Craig to přesvědčivě zahrál.

Samozřejmě se tu objeví všechno, nač jsme v sérii zvyklí od vychytaného automobilu Aston Martin přes martini s vodkou „protřepat, nemíchat“ až k nezbytnému: Jsem Bond. James Bond. Akce je tu tak akorát, nic překvapivého se v tomto směru čekat nedalo, ale je to natočeno velmi precizně a jsou to právě akční scény, které filmu dodávají alespoň stopu bondovské lehkosti a nadhledu, byť humoru se už tvůrci skoro vzdali.

Léa Seydouxová a Daniel Craig jako filmoví partneři.

Vizuálně je film velmi pohledný, švédský kameraman si vyhrál se scenériemi v Itálii, ve Skotsku, Norsku i na Jamajce, jen velká akční scéna, odehrávající se na Kubě, vznikla v ateliéru.

Daniel Craig se tedy loučí, a loučí se důstojně a s velkými city. Celkově však „jeho“ éra končí hlavně zdlouhavě a uvidíme, zda a kam se série bondovek posune dál. Jistého není nic, spekulací o to víc. Nejvíc se mluví o britském herci Tomovi Hardym, z filmu Není čas zemřít by zase bylo možné vyčíst jako nápovědu fakt, že číslo 007 tu zdědila po Bondovi agentka, kterou hraje černošská britská herečka Lashana Lynchová. Inu, uvidíme.

Není čas zemřít
VB/USA 2021, 163 min.
Režie: Cary Joji Fukunaga