Hlavní obsah

RECENZE: Daniel Fikejz uvedl svůj životní projekt Koncert pro Mr. Shakespeara

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letní shakespearovské slavnosti, jichž je deník Právo hlavním mediálním partnerem, uvedly originální hudebně-scénický projekt skladatele Daniela Fikejze a režiséra Filipa Nuckollse Koncert pro Mr. Shakespeara. Premiéru měl v pátek 29. července na nádvoří Hudební akademie múzických umění v Lichtenštejnském paláci na pražském Malostranském náměstí.

Foto: Markéta Navrátilová/Agentura Schok

Matěj Štrunc a Richard Tesařík

Článek

Daniel Fikejz se Shakespearovými texty zabývá více než tři desetiletí a na svém kontě má šestadvacet inscenací s deseti různými režiséry, Z této spolupráce vznikla řada nádherných písní, z nichž zhruba tři desítky vybrali tvůrci na program Koncertu pro Mr. Shakespeara.

Publiku je představili herci a zpěváci Richard Tesařík, Jan Sklenář, Milan Malinovský a Matěj Štrunc a herečky a zpěvačky Jitka Čvančarová, Kateřina Pechová, Iva Marešová a Lucie Palonciová, a to za doprovodu skvěle hrající Kapely osamělých srdcí Williama Shakespeara pod vedením Daniela Fikejze. Jemu patřila i první písnička šaška Festeho z Večera tříkrálového v originální jazykové verzi.

Střídání jazyků

Libozvučnou Shakespearovu angličtinu střídaly české překlady, většina z nich z pera Martina Hilského. A to nejen v hudební podobě, ale i v citacích monologů, dialogů či jednotlivých bonmotů ze Shakespearových her. A to ve většinou vtipném zřetězení. K vrcholům večera patřil Merkuciův monolog o královně Mab z Romea a Julie v energickém podání Jana Sklenáře, který zaujal i lyrickým přednesem zhudebněného Sonetu 71 a v druhé polovině ohnivým Othellem.

Slabinou první poloviny večera bylo nepřehledné navázání jednotlivých písní, v jejichž kontextu a smyslu se diváci ztráceli, a to i vinou místy dost špatné srozumitelnosti zpívaného slova. Skákalo se ze hry do hry, ze situace do situace bez možnosti vychutnat si hudební kvalitu, text i přednes jednotlivých písní. A orientaci diváků nijak zvlášť nepomohl ani režisér Filip Nuckolls, ani moderátor večera Ctirad Götz. Snad i proto odolávalo hlediště snahám aktérů zapojit diváky do atmosféry, která směřovala spíše k rockovému koncertu než k divadelnímu zážitku, ale publikum zachovávalo rezervovaný odstup.

Ve druhé části se naštěstí tempo zvolnilo, dění zpřehlednilo a diváci si naplno užili procházku Snem noci svatojánské, Othellem a dalšími tituly, v nichž se blýskli svým uměním všichni účinkující. Krásným hlasem i citlivým podáním písně Vrbičko, vrbo potěšila Jitka Čvančarová, vtipným tangem Hermie Kateřina Pechová, koncert gradoval od lyriky až k folkové a hiphopové hravosti a energii. A nakonec se na jeviště dostavil v monumentální podobě i sám William Shakespeare.

Koncert pro Mr. Shakespeara dokázal, že Daniel Fikejz si se Shakespearem rozumí a je výborný muzikant. Diváci mají možnost užít si ho ještě 3. srpna v Praze a 8. srpna v Ostravě.

Celkové hodnocení: 75%

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám