Hlavní obsah

Porota Berlinale ocenila mladé filmaře

Právo, Věra Míšková (Berlín)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BERLÍN

Byť  hlavní program 54. mezinárodního filmového festivalu v Berlíně, který skončil v sobotu, nabídl díla tvůrců zvučných jmen, porota vedená herečkou Frances McDormandovou ocenila na prvních místech díla mladé filmařské generace.

Foto: Zdeněk Burian
Článek

Laureát Zlatého medvěda Faith Akin natočil vítězný film Proti zdi jako třicetiletý, stejně starý je i Daniel Burman, oceněný za snímek Ztracené objetí Velkou cenou poroty.

Průměrná soutěž

S prázdnou tak odjely z Berlína režisérské legendy jako Théo Angelopoulos, Eric Rohmer, John Boorman, Ron Howard i Ken Loach, jehož Něžný polibek odměnila pouze nestatutární ekumenická porota.

Čtyřiačtyřicetiletý Korejec Kim Ki Duk, oceněný za nejlepší režii filmu Samaritánka, se tak stal jakýmsi spojovacím článkem mezi letos výrazně oddělenými generacemi filmařů na Berlinale.

S výjimkou Něžného polibku, působivého i vtipného příběhu lásky dvou lidí různého původu a vyznání v současné Británii se ovšem porotě nelze divit: filmařští veteráni rneuchvátili, zdá se, že jen rozmělňují, co kdysi kinematografii přinesli (Angelopoulos, Rohmer) nebo se dokonce vydali do slepých uliček. To je případ Johna Boormana, jehož film Země mé lebky, v němž se vrací do Jihoafrické republiky bezprostředně po skončení apartheidu, působí bezmála jako zneužití tématu pro povrchní zápletku milostného vzplanutí amerického (černého) novináře a bílé jihoafrické reportérky na služební cestě.

Bohužel však ani většina ostatních filmů letošní berlínské soutěže nepřinesla nic oslnivého. Nesla se v natolik průměrném duchu, že se porota nejspíš rozhodla svými cenami upozornit na mladé - možná i trochu bez ohledu na to, zda si to jejich filmy zasloužily.

Filmy podle skutečnosti

Shrnutí dojmů z letošního Berlinale příliš radostné není - ať jde o úroveň filmů nebo světa, který reflektují. Výrazné je téma dobrovolných i nedobrovolných útěků, snaha vymanit se z prostředí, které determinuje život člověk, ať jde o rodinu, etnikum nebo zemi, kde se člověk narodil. Právě tyto filmy patřily na festivalu k nejzdařilejším.

Dva mladí Vietnamci v norsko americkém snímku Hanse Petera Molanda Nádherná země prchají z Vietnamu do Ameriky, mladý muslim v Loachově Něžném polibku musí opustit svou komunitu, aby mohl žít s katolickou dívkou, přestože on i jeho rodina bydlí stejně jako ona v Glasgowě, turecká dívka z vítězného německo-tureckého filmu Proti zdi se vdá jen proto, aby se vymanila z despotického vlivu své rodiny.

Víc než jindy a jinde bylo v Berlíně filmů, natočených podle skutečných událostí. Přitom si mnohdy za základ vzaly případy "z černé kroniky" opředené značnou dávkou senzačnosti.

První láska je příběhem psychopatického muže, který donutil svou milou k hubnutí tak drastickému, že ho (zhruba na váze 37 kilogramů) utloukla železnou tyčí, německý film Was nutzt die Liebe in Gedanken vypráví sedmdesát let starý tragický příběh bisexuálního muže, milovaného zároveň bratrem a sestrou, Zrůda (Monster) je rekonstrukcí případu masové vražedkyně, jež byla před dvěma lety ve Spojených státech popravena.

Výborná Theronová

Herecký výkon Charlize Theronové ve Zrůdě je zajisté mimořádný (má Zlatý globus, čeká na Oscara), takže ho porota evidentně nemohla přehlédnout, ale zároveň ocenila Catalinu Sandino Morenovou za výkon ve filmu Maria milostiplná o dívce, která pašuje ve vlastním těle drogy, což je téma rovněž přitažlivé, ale ztvárněné s mnohem menší mírou senzacechtivosti.

Hlavní ceny Berlinale 2004
Zlatý medvěd
Proti zdi (Gegen die Wand)Německo/Tureckorežie Fatih Akin
Stříbrný medvěd - Velká cena poroty
Ztracené objetí (El Abrazo Partido)Argentinarežie Daniel Burman
Stříbrný medvěd: Režie
Kim Ki-DukSamaritánka (Samaria)Korea
Stříbrný medvěd: Ženský herecký výkon
Charlize TheronováZrůda (Monster)USA
Catalina Sandino MorenováMaria milostiplná (Maria, Ilena de gracia)USA/Kolumbie
Stříbrný medvěd: Mužský herecký výkon
Daniel HendlerZtracené objetí (El Abrazo Partido)Argentina

Demonstrace v oblecích i bez

Není-li dost vzrušení na plátnech, lidé si víc všimnou skandálů "kolem festivalu". Už zahajovací ceremoniál byl provázen demonstrací několika desítek mladých Berlíňanů proti škrtům v rozpočtu na berlínskou kulturu.

V průběhu festivalu pak zabouřil nepřítomný dánský režisér Lars von Trier. Na tradičním benefičním večeru pořádaném výborem Film za mír měl převzít cenu, ale poslal místo sebe videonahrávku projevu, kde výboru poděkoval, ale zároveň vynadal, že jen bohatí lidé z bohatých zemí mají čas a energii dávat ceny jiným bohatým, místo aby pomáhali opravdu chudým. Pořadatelé kontroverzní pasáž vystřihli. Když cenzurovanou nahrávku pustili, vtrhla na pódium rozzuřená producentka Wibeke Vindeloevová a šesti stovkám VIP hostů řekla, co si o tom myslí.

Jestli Trier cenu vrátí, jak producentka naznačila, se uvidí, ale jisté je, že výtěžek večera, který jde na konto UNICEF, činil přes 500 000 dolarů, což nejspíš pořadatele zajímá víc.

Na závěr desítka nahých studentů, protestujících proti krácení rozpočtu vysokých škol, se producírovala před palácem. Někteří se dostali na galerii přímo do paláce. Ředitel festivalu Dieter Koslick s nimi diskutoval.

(míš)

Reklama

Související články

Na zahájení Berlinale chyběly hvězdy

Zahájení Berlinale bez hollywoodských es - to už tu dlouho nebylo. O zklamání, které pořadatelé 54. ročníku jednoho z největších světových festivalů nedokázali...

Nazí demonstranti narušili závěr Berlinale

Studentské protesty proti krácení rozpočtů vysokých škol poznamenaly sobotní slavnostní večer na závěr mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Zhruba...

Výběr článků

Načítám