Hlavní obsah
Zakladatel klubu Richard Němčok a jeho portrét od Třešňáka. Foto: Jan Šída, Právo

Ohlédnutí za devadesátými lety a legendárním klubem

Součástí pražského Fotograf Festivalu je výstava Dějiny klubu Bunkr, která trvá do 17. listopadu v galerii Pštrossova 23. Expozici tvoří fotografie, obrazy, letáky či propagační materiály z majetku zakladatele klubu Richarda Němčoka.

Zakladatel klubu Richard Němčok a jeho portrét od Třešňáka. Foto: Jan Šída, Právo
Ohlédnutí za devadesátými lety a legendárním klubem

Klub, o kterém věděli i ve světě, Němčok otevřel 17. listopadu 1991. Stal se výrazným symbolem divokých devadesátých let. Byla to doba, kdy bylo skoro všechno možné. V Bunkru mohl návštěvník potkat slavné hvězdy, politiky či popové zpěváky z druhé strany barikády. Někteří tam dokonce i vystupovali.

Na jedné z fotografií je rocková skupina Žlutý pes, která koncertovala v roce 1992 s Karlem Gottem v elvisovské image za mikrofonem. Do klubu chodil za zábavou i prezident Václav Havel a další mocní té doby.

Plakáty a letáčky na koncerty či výstřižky z novinových článků v mnoha případech odhalí překvapivé skutečnosti. Třeba to, že kytarista Ivan Král, který hrál v USA s Iggym Popem či Patti Smithovou, vystoupil v klubu se slavným baskytaristou Jimmyho Hendrixe Noelem Reddingem. Představili se tam i členové skupiny Velvet Underground Maureen Tuckerová a Sterling Morrison.

Panel složený z tehdy oblíbených papírových měsíčních programů klubu dokazuje fakt, že se v něm tehdy vystřídala zajímavá jména světové klubové scény (Treponem Pal, Babes in Toyland, In The Nursery, Moonspell či Waltari).

Výstava se však neomezuje pouze na prezentaci starých fotek a propagačních předmětů. Její součástí jsou také obrazy autorů, kteří měli svého času ke klubu nějaký vztah. Abstraktní koláže Pavla Zajíčka, kdysi člena skupiny DG 307, či naivistické oleje písničkáře Vlastimila Třešňáka patří ke klenotům celé expozice.

Portrét zakladatele klubu, který namaloval Třešňák, ho ukazuje jako dobrodruha s ručním granátem v ruce. Jako by tím symbolizoval jeho krátkodobou, ale velmi úspěšnou misi. V lednu 1997 byl totiž Bunkr za velmi podezřelých okolností úředníky z radnice uzavřen. Pro mnohé to byl signál, že divoká i opojná devadesátá léta definitivně skončila.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků