Hlavní obsah
Ivo Kahánek chce seniorskému publiku poděkovat za jeho věrnost. Foto: Dušan Martinček

Klavírista Ivo Kahánek: Chceme, aby hudba přišla za seniory

Klavírista Ivo Kahánek byl jedním z prvních, kdo při jarní vlně uzavření divadel a koncertních sálů začal vystupovat online. A hned první koncert byl věnován podpoře seniorů. Teď, uprostřed druhé vlny, rozjíždí projekt Klasika o čtvrté, který se z důvodů omezení proti šíření koronavirové pandemie rovněž přesouvá do online prostoru.

Ivo Kahánek chce seniorskému publiku poděkovat za jeho věrnost. Foto: Dušan Martinček
Klavírista Ivo Kahánek: Chceme, aby hudba přišla za seniory

Jak vznikl projekt Klasika o čtvrté a komu je určený?

Klasika o čtvrté je určená všem milovníkům klasické hudby, ale především seniorům. Projekt měl odstartovat už v půlce března. Měly to být odpolední koncerty, na které by se senioři vypravili po obědě, užili si krásnou hudbu a zvládli se pohodlně vrátit domů za světla.

Koncerty měly být spojené s besedami s interprety, a protože se měly konat v Sukově síni Rudolfina, uvažovali jsme i o slevových voucherech do Café Rudolfinum, kde by si účastníci koncertů dali kafíčko a nechali doznít dojmy.

Kolik koncertů jste připravovali?

Původně jich mělo být sedm, každý měsíc nebo každých šest týdnů jeden. Takže to vlastně měla být celoroční řada. Bohužel první se měl konat těsně před tím, než byly sály uzavřeny, takže k rozjezdu projektu už nedošlo.

Mají to být komorní koncerty v klasických žánrech, ať už to je sólový klavír, housle, violoncello, klavírní trio či smyčcové kvarteto. Každý měl být věnován jednomu autorovi, k němuž měla směřovat i následná debata s interprety.

Původně jsme počítali i se zahraničními umělci, od jejichž účasti jsme pak museli upustit. Nakonec se realizace na jaře kvůli pandemii nepodařila ani s českými interprety, tak jsme rozjezd koncertů odložili na podzim.

První koncert byl naplánovaný na 30. září do Sukovy síně pražského Rudolfina. Uskutečnil se?

Bohužel ne. I když to bylo ještě před omezujícími opatřeními, rostl počet nakažených a my jsme seniory nechtěli vystavovat riziku. Znovu už ale projekt odkládat nechceme, navíc nám jde i o podporu umělců, kteří přišli o koncerty a honoráře, takže jsme se rozhodli pro formu online přenosů prostřednictvím internetové televize Mall.tv.

Chceme, aby se i touto formou naplnil smysl celé akce a hudba přišla za seniory do jejich prostředí. Myslím, že pocit odtržení od komunikace a osamění je pro seniory v karanténě možná horší než samotná hrozba covidu-19.

Proč jste se zaměřili právě na seniorské publikum?

Dnes se často mluví o nutnosti dostat do koncertních sálů mladé publikum. To je samozřejmě fajn a sám se v tom angažuji, ale někdy mám pocit, že na druhé straně téměř žehráme na to, že v publiku stále vidíme šedé hlavy. Jsou to ale posluchači, kteří si ke klasice dospěli a chodí na nás dlouhá léta. Takže tato koncertní řada je i mým poděkováním za jejich věrnost.

Kdy odstartují online koncerty a kdo na nich vystoupí?

Rádi bychom začali kolem 10. listopadu. Původní měsíční frekvence koncertů se velmi pravděpodobně zhustí, mohli bychom vysílat i jednou týdně. Obsazení spojuje zkušené a renomované umělce s mladými interprety.

Budou mezi nimi Smetanovo trio, Trio Incendio, houslista Václav Hudeček, violoncellista Tomáš Jamník, České filharmonické kvarteto s Leošem Čepickým a se mnou s janáčkovským programem, barytonista Jan Martiník, jeden recitál zahraju i já. Myslím, že je to dostatečně lákavá nabídka.

Co vás čeká kromě Klasiky o čtvrté?

V nejbližší době to bude Klavírní festival Rudolfa Firkušného pořádaný Pražským jarem rovněž online, na němž bych se ale měl objevit v roli moderátora. První koncert je už v neděli 1. listopadu. Vystoupí na něm Francesco Piemontesi, na dalších během prvního listopadového týdne pak Julianna Avdějeva, Marek Kozák a Slávka Vernerová Pěchočová.

Doufáme, že v prosinci už naživo zahraje i Daniel Barenboim. Byl jsem osloven ke krátkým rozhovorům s interprety, pořadatelé si od toho slibují, že jako pianista budu pokládat otázky takzvaně z kuchyně. Moc se na to těším.

Jakou motivaci má klavírní virtuos v době, kdy před sebou nemá jasnou perspektivu koncertů?

Mám před sebou i koncerty online, na které se musím připravovat. Na jaře mě pak, jak doufám, čekají už naživo koncerty s Českou filharmonií, lisztovský program v Monte Carlu či recitál v Konzerthausu v Berlíně. Takže ne že bych neměl na čem pracovat a problémy s motivací nemám.

Spíš celou situaci beru jako určité komfortní podmínky na přípravu, kdy si práci mohu rozložit do větší časové perspektivy a dovolit si i odpočinek venku v přírodě. Zrovna včera jsem si dopřál výlet na kole na Hukvaldy kolem Janáčkova domku.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků