Hlavní obsah
Graham Cunningham a Paul Jamrozy vedou kapelu Test Dept. Foto: TD

Industriální Test Dept se obávají brexitu. Netuší, zda neovlivní jejich cestu do Prahy

Legendární britská industriální kapela Test Dept vystoupí 6. listopadu v pražském Paláci Akropolis. Do Prahy se vrací po 24 letech s novou deskou Disturbance, která se vyjadřuje k aktuálním otázkám ve světě. Skupina byl vždy velmi angažovaná a politická, v polovině osmdesátých let natočila desku Shoulder To Shoulder se stávkujícími horníky. Dohromady ji dali Graham Cunningham a Paul Jamrozy v roce 2014, kdy jejich instalace DS30 připomínala třicáté výročí začátku hornických stávek.

Graham Cunningham a Paul Jamrozy vedou kapelu Test Dept. Foto: TD
Industriální Test Dept se obávají brexitu. Netuší, zda neovlivní jejich cestu do Prahy

Jak vnímáte současnou situaci v Británii na vlády slábnoucích toryů s Borisem Johnsonem v čele?

Situace je nebezpečná a nestabilní. Žijme v divných časech a je extrémně těžké předvídat, kam míříme jako země a co se stane příště. Johnson je nejhorší možný vůdce v nejhorší možné době. Má zájem jen o osobní moc a své ambice. Má pocit, že má na vše plné právo, stejně jako mnozí kolem něj, prodali by vlastní matku s nějakým všelékem. Navzdory veškerým svým prohlášením nemají v srdci zájmy národa, ale jen své vlastní.

Co si myslíte o brexitu?

My ani nevíme, jaký by na nás měl brexit dopad, pokud by k němu došlo pár dnů před naší naplánovanou cestou do Prahy. Pro mladší generace, které budou omezeny v pohybu a možnostech si vybrat práci a vzdělání, to je tragédie a u Evropanů žijících a pracujících ve Spojeném království je ostudou způsob, jak se s nimi zachází.

Brexit je hrozný nápad. EU má mnoho chyb, ale velmi pomohla udržet mír v Evropě. Brexshit (brexitová s*ačka) je fikce postavená na lžích šířených narcistickými politiky, kteří je používají pro své vlastní politické ambice. Není to o suverenitě nebo znovuzískání kontroly. Místo toho to otevřelo Pandořinu skříňku, kdy se cítí bigotní lidé a fašisté oprávněni šířit svou xenofobii a rasismus v masce populistické nacionalistické agendy.

V Evropě i jinde existuje tu mnoho potenciálních ohnisek vznícení a tísnivých pocitů křivd, které by mohly explodovat, zejména vzhledem k mnoha nárokům a korporátním zájmům, které jsou připraveny využít situace. V tomto smyslu je brexit katastrofou pro Velkou Británii a Evropu zejména při nešťastném načasování, kdy imbecil ve Bílém domě dává mlčenlivou a hodnověrnou podporu reakčním silám úplně všude.

Jste spojování s industriálem, při vystoupení v roce 1994 v Arše jste však měli blíž k technu. Jak se díváte na použití prvků techna na albech Totality a Tactics For Evolution z lte 1995 a 1998?

Tato alba bychom neoznačili za techno, i když jsou z odlišné doby, kdy jsme měli odlišné pocity. Mohli byste je označit na technologičtější. Pokládáme je za přesný odraz časů, kdy měly technologické změny velký vliv na veškerou hudbu. Test Dept vždy vytvářeli zvuk, který reflektoval prostředí, v němž žijeme, a svět, jaký je. Totality se ve skladbách Woza Moya Woza (Come Spirit Come), Al Rabih (Spring) a Zazen hodně vztahovalo k Africe, Blízkému východu a k Asii ale jsou tam i mnohem abstraktnější a ambientnější kusy, jako Once The Red Dust Passes s neuvěřitelným příspěvkem Katie Jane Garsidové. Považujeme Totality za silné album.

S Tactics je to mnohem složitější, z našeho pohledu se některé ideje nerealizovaly naplno, ale uvedlo nové nápady a mělo dobrá místa a reflektovalo čas, kdy končila jedna doba a taky jedno období a složení Test Dept.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků