Článek
Lidská lebka, latinsky cranium, představuje v dnešní době téměř pop komerční předmět. Právě na ní je nejlépe vidět, jak se v dějinách posouvá význam jednoho symbolu. Ve středověku by si jej nikdo coby logo zřejmě nezvolil, protože byl považován za negativní věc, vyjadřující zánik, peklo a smrt. V dnešní době ho objevíme prakticky všude, na tričkách, batozích, špercích, kožených bundách, motorkách nebo i reklamních billboardech, a nikoho to nijak výrazně nepohoršuje.
Tomáš Štědrý s tímto symbolem pracuje jako s věcí, která je sice notoricky známá, která ale přesto může mít velmi mnoho dalších významů či vizuálních sdělení. Záleží ovšem vždy na zvoleném kontextu. Lebku lze chápat i ve smyslu politického manifestu. Nevěříte? Když se díváte na vystavenou premiérovu hlavu v lihu, která působí ve skleněné dóze jako pomůcka pro studenty medicíny, má to bezpochyby i výše uvedenou nadstavbu. Ale podstatou této výstavy je spíše ukázka toho, jak lze s částmi lidského těla výtvarně či esteticky pracovat, než nějaká laciná politická agitace.
Třeba obrazy s reliéfy lidských tváří, evokujících posmrtné masky, jako by byly hmotným vyjádřením známého hesla memento mori, tedy pamatuj na smrt.
Hlavy zavěšené v prostoru nebo připevněné na zdech jako na totemu zase výrazně připomínají válečné trofeje ekvádorských lovců lebek Chivarů tsantsa. Dokonce mají i zašité oči, aby, dle indiánské doktríny, nemohly škodit.
Někomu možná přijdou takové artefakty prvoplánově morbidní, ale na druhou stranu je třeba si uvědomit, že všichni jednou skončíme v takovéto formě.
Může se vám hodit na Firmy.cz: