Zatímco premiéru Prokletí Černé perly chystal producent Jerry Bruckheimer s tím, že uspěje-li, bude se pokračovat, na ohlas Truhly mrtvého muže už nečekal a zároveň s tímto filmem připravoval s režisérem Gorem Verbinskim i závěrečnou část filmové trilogie, což je samozřejmě metoda levnější a praktická.

Recenzent Truhly mrtvého muže z toho má jistou výhodu v tom, že se nemusí obávat, že by bezděky prozradil, jak film dopadne. Nedopadne totiž nijak, na to si budeme muset všichni počkat až do příštího roku, kdy přijde do kin film Piráti z Karibiku: Na konci světa. Z tohoto faktu ovšem vyplývají i hlavní problémy Truhly, vlastně stejné, jako mají prakticky všechny prostřední díly.

Překvapení z novinky, respektive z nového "pohledu na věc" už se nekoná, hlavní postavy jsou dostatečně známé, ale jejich dobrodružství ještě zdaleka nespěje ke konečnému rozuzlení. Čímž se samozřejmě do značné míry vytrácí napětí, a když to trvá dvě a půl hodiny, vytrácí se poněkud úmorně. Scenáristé Ted Elliot a Terry Rossio si kromě toho rozhodně nelámali hlavu s tím, že by se třeba mohl najít člověk, který půjde na dvojku, aniž by znal jedničku (také to rozhodně nelze doporučit), takže hned skočí do děje a rozehrávají najednou tolik postav a situací, že chvílemi působí až zmatečně.

Na počátku jsou ve svůj svatební den zatčeni za účast na osvobození korzára Jacka Sparrowa Will a Elizabeth. Lovec pirátů Lord Beckett dá nicméně Willovi příležitost oba osvobodit: pokud najde Sparrowa a získá od něj kompas, který ukazuje, po čem srdce jeho majitele touží, budou oba propuštěni. Will se vydává na cestu a Elizabeth by měla čekat v base. Jenže co by tam celé ty dvě a půl hodiny dělala? I ona se tedy záhy dostává ze zamřížované kobky, aby se mohla zaplést do akcí. Mezitím je Jack Sparrow lapen do záhrobních sítí, z nichž nebude snadné vybřednout...

Scénář Truhly mrtvého muže určitě nepatří k jejím nejsilnějším stránkám. Vtipnost zejména postavy Jacka Sparrowa v podání Johnnyho Deppa, který byl za výkon v Prokletí Černé perly nominován na Oscara, je nyní už logicky očekávaná, bohužel však dojde tentokrát mnohem méně uplatnění. Scenáristům v tomto směru zjevně docházel dech, o to víc překombinovali děj a přecpali ho místy skoro nazdařbůh poskládanými zápletkami a postavami. Nakonec ale děj ani není třeba příliš sledovat.

Stačí se dívat, protože obrazově je Truhla mrtvého muže nápaditá a velmi dobře, v dobrém tempu natočená. Akční scény mají když ne pokaždé zrovna originalitu, tak alespoň dílčí napětí, někdy i vtip. Trikově i herecky je báječná postava vládce hlubin Davea, nemrtvého muže s tváří tvořenou částečně lidským obličejem, částečně chapadly chobotnice. Je tu krásná Keira Knightleyová, která od Prokletí Černé perly vystoupala na hvězdný vrchol a umí nejen s tím, ale i se svou postavou dobře naložit a dostat z ní, co se dá.

Podobně Orlando Bloom, který do Prokletí Černé perly vstupoval jako vcelku čerstvý Legolas z Pána prstenů, za ty tři roky svou hvězdnou pozici upevnil. A Johnny Depp, byť poněkud sesazen z trůnu hlavní hvězdy filmu, se pořád drží dobře a postavě neubírá víc, než mu scénář předepisuje. Kasovní úspěch byl tentokrát již zcela očekáván a diváci nezklamali: tři týdny po uvedení v severoamerických kinech se Piráti stali filmem, jenž v tržbách nejrychleji překročil hranici 300 miliónů dolarů (6,7 miliardy korun). Přesto asi bude nejlepší cesta se na Truhlu mrtvého muže podívat, a pak spíš zapomenout na jako sice pohlednou, ale trochu zbytečnou vycpávku mezi prvním a třetím dílem.

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže, USA 2006 Režie: Gore Verbinski, scénář: Tedd Elliot a Ted Rossio, hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightleyová, a další.