Allen se na své evropské „turné“ vydal v roce 2005, když v Londýně natočil skvělý mrazivý film Match Point – Hra osudu, který patří k vážnější linii jeho tvorby. Pak rozsvítil krásu Španělska vtipným filmem Vicky Cristina Barcelona, kde se sešly dvě jeho múzy posledních let – Scarlett Johanssonová a Penélope Cruzová.

Z Barcelony odjel prožít Půlnoc v Paříži, okouzlující jak náladou města, tak i návraty k umělcům a atmosféře let dávno minulých.

Neúspěšný operní režisér (Woody Allen) se rád špičkuje se svou ženou, psychoanalytičkou (Judy Davisová).

Neúspěšný operní režisér (Woody Allen) se rád špičkuje se svou ženou, psychoanalytičkou (Judy Davisová).

FOTO: H. C. E

Novinka Do Říma s láskou je někde na půl cesty mezi vážnější polohou a jeho sarkastickým i sebeironickým humorem. Vážnější je satiricky laděné zamýšlení nad pomíjivostí světské slávy, nesmyslným pachtěním za senzacemi i módními výstřelky v umění, lehčí a nenapodobitelně vtipné jsou zejména jeho bonmoty. Do Říma s láskou je povídkový film ve stylu „toto město má mnoho příběhů, já vyprávím několik z nich“. Sám sobě Allen určil roli otce mladé Američanky, která chce rodičům představit svého italského snoubence.

Ti se po příletu do Říma seznámí i s ženichovým otcem, geniálním amatérským operním zpěvákem, který nedokáže zpívat jinde než ve sprše – a vstoupí razantně také do jeho života.

Další postavou je mladý architekt (Jesse Eisenberg), který svůj stabilní milostný vztah bezmála zničí kvůli pseudointelektuální afektované herečce v podání Ellen Pageové, jejímuž chtěnému kouzlu a žvanění postupně podléhá navzdory varováním, která mu uštědřuje jeho starší „já“, ztvárněné Alekem Baldwinem.

Do Říma s láskou

FOTO: HCE

Penélope Cruzová, připomínající nikoliv poprvé italskou ikonu Sophii Lorenovou (nejvíc patrné a otevřeně přiznávané je to ve filmu Volver Pedra Almodóvara), dostala roli prostitutky, která se motá kolem novomanžela, jehož paní bloudí Římem, aby takřka upadla do tenat populárního herce. A Roberto Benigni hraje prostého úředníčka, který se omylem stane terčem zvlčilé bulvární smečky.

Woody Allen své povídky vypráví na střídačku, chvilku jsme s tou, chvilku s jinou skupinkou. A není snad ani třeba zdůrazňovat, že své postavě předepsal nejvtipnější scény a dialogy – ať jde o děs z létání, zpovídání budoucího zetě či ódu na peníze, stvořené prý pro radost. A výborně obsadil i svou filmovou manželku – Judy Davisová je pro něj partnerka, která mu skvěle přihrává.

Značná roztříštěnost této formy, a co do zábavnosti nevyváženost jednotlivých příběhů, způsobuje, že Do Říma s láskou je nejméně podařený z Allenových „evropských“ filmů. Hodnocení se ale pořád odehrává v kategorii filmů nadprůměrných, chytrých a vtipných.
Allen si stále drží základní úroveň a rukopis, a i když lze jen těžko čekat něco převratného od filmaře, který obdaří rok co rok diváky novým kouskem, je příjemné se s ním každoročně pobavit.

Celkové hodnocení: 75 %