„Jde naopak o autentický a navíc velmi unikátní pohled na pozdní tvorbu tohoto britského malíře,“ zdůraznil autor renomovaných přehledů o malířství a sochařství 20. století.

Organizátoři výstavy v pražské Galerii Gate Edwarda Lucie-Smitha přizvali, aby se vyjádřil k různým pochybnostem, které byly v českém tisku vysloveny v otázce originality kreseb, jež pocházejí z Itálie. Výstava v Praze byla dokonce některými médii označena za nejrozsáhlejší podvod s uměním v novodobé historii. Lucie-Smith tedy přispěl do katalogu expozice obsáhlou statí, v níž podrobně objasňuje význam i genezi Baconových kreseb.

Historie italského souboru kreseb a koláží Francise Bacona, jednoho z nejvýznamnějších britských umělců 20. století, začíná v roce 1977, kdy se osmašedesátiletý umělec seznámil v Římě s Cristianem Lovatellim Ravarinem, mladým novinářem.

Autenticita kreseb byla projednávána i u soudu

Pro Bacona, který se netajil homosexuální orientací, byl pohledný Ital sršící vtipem a energií přímo zázrakem. Často za ním jezdil, prožili spolu mnoho času, a Bacon mu věnoval své kresby vytvořené v Itálii.

Celý tento odkaz byl však po Baconově smrti zpochybněn a autenticita kreseb byla projednávána i u soudu v Bologni.

Do Prahy na tiskovou konferenci přijela i grafoložka Ambra Draghettiová, která byla státním zastupitelstvím pověřena ověřit pravost Baconova rukopisu.

„Věnovala jsem se úkolu mnoho měsíců a musím říci, že jsem z hlediska své profese zcela nepochybně přesvědčena o tom, že podpisy na kresbách i samotné provedení kreseb jsou zcela určitě dílem malíře Francise Bacona,“ řekla.

Výstava věnovaná italským kresbám a kolážím Bacona a literárnímu dílu Bohumila Hrabala je otevřena v pražské Galerii Gate do 22. července.