Hlavní obsah

Film Coriolanus: Berlinale promluvilo Shakespearovou řečí

Právo, Věra Míšková, Berlín

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Berlín/Německo

Každý velký festival se snaží mít v hlavním programu alespoň jeden provokativní film, který vyvolá co nejbouřlivější diskuse. Tím letošním na Berlinale je režijní debut slavného herce Ralpha Fiennese Coriolanus, který způsobil části publika takřka zauzlení střev, ale někteří nad ním mudrovali v duchu přitakání novátorskému experimentu.

Foto: ČTK

Herečka Jessica Chastainová a režisér a herec Ralph Fiennes představili v Berlíně snímek Coriolanus.

Článek

Fiennes vzal Shakespearovu hru Coriolanus, převedl ji do současnosti v žánru akčního dramatu, ale hercům včetně sebe v hlavní roli vložil do úst původní text. Tématem je národnostní konflikt, zrada i proradnost politiků, což je látka aktuální v každé době.

Však také Fiennes v Berlíně novinářům řekl: „Před deseti lety jsem hrál Coriolana na divadelních prknech a už tehdy jsem si byl jistý, že to je téma naprosto současné a pro film jako stvořené. Proto jsem si ho vybral jako vstup na pole filmové režie.“

Budiž řečeno, že nápad to nebyl zásadně špatný, ale z jeho realizace vyšel velmi podivný hybrid. Ve filmu se střídají scény, v nichž se aktéři v maskáčích mydlí dnešními zbraněmi hlava nehlava a kdy naopak pronášejí ve strnulých pózách dlouhé monology, což působí jako pověstná pěst na oko, a není nic platné (ba naopak), že je pronáší sošná Vanessa Redgraveová s nepochybně brilantními divadelními zkušenostmi.

Hlubokomyslné, ale nesrozumitelné monology

Kromě toho ty monology jsou určitě hlubokomyslné, ale dost obtížně srozumitelné – jak přiznávají prakticky všichni, ani tři státnice z angličtiny nepomohou k tomu, aby člověk pořádně rozuměl Shakespearovu jazyku.

Velkou roli dostal navíc ve filmu Gerard Butler, který ze sebe už dlouho a těžko setřásá hlavní roli ve filmu 300: Bitva u Thermopyl a činí tak převážně romantickými komediemi typu Chceš mě, chci tě nebo Exmanželka za odměnu.

To bylo také jedno z hlavních témat tiskové konference a milý, pohledný Butler trochu obtížně přesvědčoval novináře, že Shakespearův text je přesně to, po čem toužil, a že se mu říkal báječně. Fiennes tedy svým režijním debutem většinu nenadchl, ale to neznamená, že nemůže dostat jakoukoliv cenu – poroty velkých festivalů bývají velmi nevyzpytatelné.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám