Hlavní obsah

V tunelu Valík zvýšili dovolenou rychlost. Hříšníků nečekaně raketově přibylo

Počet řidičů, kteří při průjezdu dálničním tunelem Valík u Plzně nedodržují maximální dovolenou rychlost, raketově stoupá. Přitom loni v září došlo ke zvýšení limitu z původních 80 kilometrů v hodině na stovku. Denně radar změří desítky hříšníků, přičemž za přísnějšího režimu se dali spočítat na prstech jedné ruky.

V tunelu Valík zvýšili dovolenou rychlost. Hříšníků nečekaně raketově přibylo

„Loni v prosinci jsme řešili 1273 přestupků, zatímco za stejné období předcházejícího roku to bylo jen 124 případů. Dříve jsme dostávali od policie v průměru pět přestupků denně, teď je to přes čtyřicet,“ řekla Právu Zdeňka Alblová, tajemnice Městského úřadu v Přešticích, do jehož správní působnosti Valík patří.

„Jen pro představu, loňské prosincové číslo odpovídá celkovému počtu přestupků za roky 2014 a 2015 dohromady,“ uvedla dále Alblová.

Rekord 189 km/h

Podle ní radnice na vzniklou situaci již reagovala nákupem nového softwaru, který pomůže urychlit zpracování agendy přestupků. „Ve stávajícím personálním obsazení tento nárůst dopravních přestupků není možné zvládnout,“ doplnila tajemnice.

Rekordmanem je podle úředníků řidič, který čtyři sta metrů dlouhým tunelem prosvištěl rychlostí 189 km/h. „Takové případy jsou ale výjimečné. Drtivá většina přestupců překročí povolený limit maximálně do dvaceti kilometrů,“ upozornila Alblová.

Dopravní psycholožka Zdeňka Vařenková vidí v nelichotivé statistice několik příčin. „U většiny řidičů stovka vyvolá pocit, že už se může jezdit rychle, a její dodržování se tak méně kontroluje. Navíc z rychlosti 130 km/h nemusí tolik brzdit, a pokud rychlost nesníží, tak vědí, že jim žádné reálné nebezpečí v souvislosti s provozem nehrozí,“ řekla psycholožka.

Nonstop monitorování

Přeštická radnice řeší přestupky za překročení rychlosti ve Valíku od roku 2013. Do konce loňského roku to bylo celkem 8143 případů. Výše pokut se pohybuje od pěti do deseti tisíc korun.

Dvoutubusový tunel pod vrcholem Val je prvním dálničním tunelem v Česku, kde je dovolena stokilometrová rychlost. Její dodržování monitorují policisté 24 hodin. Kromě dopravních značek upozorňuje na snížení rychlosti a také na radarové měření ještě těsně před tunelem obří světelná tabule.

Zvýšení rychlosti předcházela rekonstrukce, při níž Valík dostal mj. nové osvětlení. Na cestu řidičům svítí elektroluminiscenční diody (LED), které mění barvu podle denní doby. Nový je kamerový systém, který zaznamenává jakoukoli změnu v provozu – dispečery i záchranáře upozorní na dopravní zácpu nebo třeba na chodce v tunelu. Nové jsou také SOS hlásky.

Náročná stavba

Tunel je v provozu od podzimu 2006, a to spolu s dálničním obchvatem Plzně – ten byl tehdy poslední chybějící částí dálnice D5. Jeho stavba byla kvůli nepříznivým geologickým podmínkám pod vrchem Val náročná a stála 1,75 miliardy. Nynější rekonstrukce kvůli zvýšení rychlostního limitu přišla na dalších 150 milionů.

Stokilometrovou rychlost bude správce dálnice rok testovat. Je tak možné, že Valík nezůstane jediným „rychlým“ tunelem a budou ho následovat další.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků