Hlavní obsah

Požáry elektromobilů komplikuje nedobytný sarkofág. Hasiči vyvíjejí systém, jak ho překonat

Požár hybridního BMW v autoservisu u Prahy ve středu večer ukázal na náročnost takového zásahu pro hasiče. Likvidaci jim komplikuje špatně dostupná baterie, která je ukryta v sarkofágu. Odborníci vyvíjejí systém, kterým by se do něj lépe dostali.

Požáry elektromobilů komplikuje nedobytný sarkofág. Hasiči vyvíjejí systém, jak ho překonat

Podle Rudolfa Kramáře z Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru není ve světě příliš zkušeností s požáry elektroaut a hybridů, protože vozidel i událostí je zatím málo. V ČR podle něj bylo takových požárů pouze v jednotkách případů, u hybridů to pak byly především požáry provozních kapalin. Hasiči tudíž čerpají zkušenosti ze zahraničí nebo mají k dispozici části aut od výrobců, na kterých mohou cvičit.

„Důvod, proč je hašení elektromobilů složitější, spočívá v konstrukci trakčního akumulátoru, kde jsou zapojené články. Ty jsou schované, aby se jim nic nestalo, v sarkofágu, který chrání baterii před vnějšími vlivy. Při havárii tam může dojít k chemické reakci a hoření,“ popsal Novinkám Kramář.

Jakmile dojde k požáru baterie, nemohou se k ní hasiči bezpečně dostat a hasit. „Přirovnal bych to k požáru bytu. Máte rozžhavené dveře a vy ten požár budete chtít uhasit tak, že budete polévat ty dveře vodou,“ konstatoval Kramář.

BMW ponořené do vody v kontejneru

Foto: HZS Středočeského kraje

Hasiči se potřebují dostat k požáru uvnitř sarkofágu, a pokud se jim to nepodaří, tak je nejjednodušší ho izolovat od okolí. Baterii však nelze vytáhnout, a tak musí jednotky vzít celé auto a vložit jej do kontejneru s vodou. Navíc se tím zabrání úniku toxických látek, které by se požárem mohly uvolnit do okolí. Ze stejného důvodu není dobré nechat auto shořet. Auto může v kontejneru zůstat několik dní.

Nová technologie

Podle Kramáře Technický ústav požární ochrany vyvíjí systém, který by hašení elektromobilů a hybridů urychlil. Pracují na něm však i odborníci v zahraničí. Systém by měl pohotově překonat sarkofág, ochladit baterii a zastavit chemickou reakci, případně uhasit požár.

„Těch aut tady už jezdí poměrně dost, ale problémů je zaplaťpánbůh minimum. Je to nová technologie, která je v zárodku. Elektromobilita je nový způsob použití již známé technologie,“ uvedl Kramář s tím, že hašení baterií není pro hasiče žádnou novinkou. Připomněl, že hoří i jiné elektro zařízení, jako elektrokoloběžky, elektrokola nebo také varné konvice či nabíječky do mobilů. Do budoucna je podle něj nutné vybavit jednotky potřebným zařízením, aby se likvidace co nejvíce urychlila.

Požár hybridního auta BMW likvidovalo několik hasičských jednotek ve středu večer v Čestlicích na Praze-východ. Vůz začal hořet v budově autoservisu, hasiči ho nakonec museli ponořit do kontejneru s vodou. Šlo o tzv. plug-in-hybrid, tedy vůz BMW 330e s kombinovaným pohonem. Škoda byla vyčíslena na dva miliony korun. Auto zůstane v kontejneru zřejmě do pondělí. Příčinu policisté vyšetřují.

BMW ponořené do vody v kontejneru

Foto: HZS Středočeského kraje

Škoda byla vyčíslena na dva miliony

Foto: HZS Středočeského kraje

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků