Hlavní obsah

Padák při tandemu selhal, plachta letící z nebe vyděsila řidiče

Když v neděli odpoledne projížděl Jan Kaše mezi Zbůchem a Nýřany na Plzeňsku, všiml si, jak z nebe něco padá k zemi. Když se přiblížil, zjistil, že jde o padák, který se nekontrolovatelně řítí dolů. Ukázalo se, že to byl samotný padák, který kvůli závadě odhodil za letu pilot tandemového seskoku. Ten bezpečně přistál s cestujícím na záložním padáku.

Padák při tandemu selhal, plachta letící z nebe vyděsila řidiče

„Strachy se mi zrychlil tep. Hned mi došlo, že je to průšvih. Už jsem se připravoval na nejhorší a v hlavě si rychle oprašoval základy první pomoci,“ vzpomínal řidič na drama.

„Tak divně ve vzduchu plápolal a šel rychle k zemi. Do poslední chvíle nebylo zřejmé, jestli na něm někdo je. Byl jsem přesvědčený o tom, že se parašutista dostal do problémů a na zemi se rozmázne. Chvilku jsem padák ztratil z dohledu, ale pak jsem dojel k místu, kde ležel na silnici. Hned jsem tam zastavil a šel ho zkontrolovat,“ popisoval další sled událostí.

Musel se ho zbavit

Podle svých slov začal padák nejprve opatrně rozbalovat. „Nebylo poznat, jestli je v něm zamotaný člověk. Čekal jsem, kdy někoho najdu. Docela jsem si oddechl, když jsem zjistil, že jde jenom o padák. Raději jsem ale ještě prohledal okolí, jestli tam někde parašutista není,“ dodal Kaše.

Na Plzeňsku se řítil z nebe padák.

Foto: Jan Kaše

Policisté později zjistili, že během tandemového seskoku došlo ke krizové situaci, kdy selhal hlavní padák a pilot se ho musel zbavit. „Provádíme šetření, ale vzhledem k tomu, že nedošlo k žádné újmě na zdraví ani k poškození majetku, případ bude odložen. Padák jsme již vrátili majiteli,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Jelínková.

Podle ní je ale povinností provozovatele seskoků, aby událost ohlásil Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Na to má tři dny.

Podle zástupce ředitele ústavu Josefa Bejdáka se na takové situace, při kterých dojde k odhozu hlavního padáku, pohlíží jako na vážný incident.

„Pokud se ale při něm nic nestane, tak případ pouze zaevidujeme do mezinárodní databáze leteckých událostí a žádné další šetření neprovádíme. Co se stalo a co bylo důvodem odhozu padáku, je zpravidla popsáno v povinném hlášení od provozovatele seskoků,“ pokračoval Bejdák.

Upozornil na to, že odhoz hlavního padáku je v případě jakéhokoliv problému, ať už při nekontrolovatelné rotaci, či technické závadě, klíčový proto, aby parašutista mohl bezpečně použít záložní padák.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků