Hlavní obsah

Jejich jediný problém je, že jsem přežil, tvrdí traťový komisař z Lopeníku

Tragickou nehodou při rallye v Lopeníku se od pondělí opět zabývá Okresní soud v Uherském Hradišti. K dosud jedinému obžalovanému, traťovému komisaři Petru Pláškovi, přibyla čtveřice činovníků organizačního výboru a týmu automobilového závodu Autogames rally show Uherský Brod. Plášek pro Právo uvedl, že nově obžalovaným jde jen o rallye, a nikoliv rodiny pozůstalých.

Jejich jediný problém je, že jsem přežil, tvrdí traťový komisař z Lopeníku

V listopadu roku 2012 vyjel na jednom z horizontů rychlostní zkoušky v Lopeníku závodní vůz řízený jezdcem Michalem Bartončíkem mimo silnici, kde najel do skupinky lidí a zabil čtyři mladé dívky ve věku 7 až 20 let. Zranil i traťového komisaře Pláška, vedle něhož dívky stály. O několik metrů dál pak narazil do plotu a zranil starší ženu.

Nově usedli na lavici obžalovaných ředitel organizačního výboru závodu Petr Bujáček, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel a bezpečnostní delegát Václav Filip. Pětici mužů státní zástupce Tomáš Pindur obžaloval z trestných činů usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Hrozí jim až šest let vězení.

Podle žalobce nese nově obžalovaná čtveřice činovníků rallye trestní zodpovědnost týkající se organizace závodu, zabezpečení nebo kontrol před závodem. „Každý z obviněných porušením svých povinností vyvolal situaci, kdy lidem nacházejícím se na pozemcích, kde bylo možné očekávat pohyb osob, nemohlo být zřejmé, kde se mohou bezpečně zdržovat. Porušili důležité povinnosti vyplývající z jejich funkce a uložené jim podle zákona,“ sdělil Pindur.

Videozáběry rallye v Lopeníku. Archivní video

Nedostatečné bylo podle něj nejen označení rizikového místa, které se stalo osudným mladým dívkám, ale i proškolení komisařů, ke kterým patřil i Plášek.

I on usedl v pondělí znovu na lavici obžalovaných. „V rámci celého řízení mi teď při nové obžalobě přijde, že se jedná spíš o rallye a byznys kolem než o holky a rodiny pozůstalých. Z těch organizovaných výpovědí Bujáčka a spol. mi přijde, že jejich jediný problém je, že jsem přežil,“ sdělil Právu Plášek.

Soudy se případem, ve kterém byl v minulosti obžalovaný pouze Plášek, zabývaly několikrát. Pravomocný rozsudek však nevynesly. Už v roce 2016 hradišťský soud dospěl k závěru, že Plášek udělal chybu, když dívky z nebezpečného místa nevykázal. Plášek navíc nestál tam, kde měl určeno, ale na opačné straně silnice. Uložil mu osmnáctiměsíční podmínku. Krajský soud ale rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci.

Pořadatel Bujáček: Můj hlas není ten hlavní

U soudu v pondělí vypovídali někteří z obžalovaných, například bývalý majitel pořádající společnosti Andrea, s. r. o., Bujáček. Ten u soudu naznačil, že za události nenese odpovědnost, protože nebyl ředitelem závodu, ale jen šéfem organizačního výboru. „Hlavní osobou zodpovídající za průběh závodu byl ředitel závodu Antonín Berger, mnohaletý ředitel Rally Příbram. Můj hlas není ten hlavní,“ odkazoval se Bujáček na muže, který zemřel v červnu 2017.

Bujáček zároveň dodal: „Nic jsem nezanedbal a postupoval jsem podle pravidel. Navíc jsme se řídili bezpečnostním plánem, který pro nás vytvořila společnost Rally Zlín, která se podílí na přípravách závodů mistrovství Evropy a Česka.“ Bujáček rovněž ukázal na možnou vadu automobilu. „Nedošlo k technickému posouzení příčiny nestability vozu,“ dodal.

Nášel coby šéf rychlostní zkoušky, při které k tragédii došlo, podotkl, že trať připravil podle svého nejlepšího svědomí a se všemi náležitostmi, jak mu přikazoval bezpečnostní plán.

Podle Pláškova obhájce Tomáše Vymazala navíc pořadatelé závodu vybrali pro traťového komisaře nebezpečné místo za horizontem, byť se v době neštěstí nacházel Plášek na druhé straně silnice.

„Nebylo vybrané správně. Neměl vhled na přijíždějící vozy. Podle interních pravidel automobilového sportu a federace se za horizontem jedná o nejvíce nebezpečné místo, které navíc mělo být řádně označeno. V žádném případě tam nemělo být ani stanoviště traťového komisaře. Jednoznačně tím pořadatelé ohrozili zdraví a život i samotného traťového komisaře,“ sdělil Vymazal.

„Při minulém hlavním líčení zaznělo z úst soudního znalce, že vůz jel od místa horizontu k místu traťového komisaře sekundu a půl. Komisař tak neměl absolutně šanci zareagovat,“ dodal Vymazal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků