Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Jak se postavit stresu v karanténě

Většina osob, u nichž se potvrdí nákaza koronavirem, dostává nařízenou domácí izolaci. Ta představuje nápor na lidskou psychiku. Přinášíme tipy, jak se doma vypořádat s těžkostmi pobytu v izolaci.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Jak se postavit stresu v karanténě

Smutek, stres a obavy jsou běžnou součástí každé krizové situace. Karanténa může pro některé osoby znamenat obtížně zvladatelnou psychickou zátěž. Hůře se s ní vyrovnávají lidé, kteří se již v minulosti špatně vyrovnávali se stresem či mají predispozice k horším reakcím na stres.

Stres je reakce na ohrožení a s tím souvisí i pocity úzkosti. Tyto pocity vycházejí z nejistoty a z neznámého. V době izolace je vhodné udržet kontakt se svými blízkými alespoň na dálku. Co nejčastěji si pište a volejte.

Je důležité vyváženě jíst, mít dostatek spánku a odpočinku, snažit se také o fyzickou a mentální aktivitu. Doporučeny jsou relaxační aktivity a meditace.

Máte-li jen mírné příznaky či nemáte žádné a cítíte se dobře, snažte se udržovat běžný denní režim. Choďte spát i vstávejte ve svou obvyklou denní dobu. Je mnoho způsobů, jak si vyplnit čas. Přečtěte si knížku, kterou jste dlouho odkládali. Dožeňte zameškané epizody oblíbeného seriálu. Zahrajte si hru, na kterou vám nezbýval čas.

Světová zdravotnická organizace (WHO) důrazně varuje před hledáním řešení stresu v alkoholu. Dát si skleničku na uvolnění se může zdát jako dobrý nápad, ve skutečnosti tomu tak ale vůbec nemusí být.

Mozek spoléhá na velmi křehkou rovnováhu všech chemických látek a alkohol právě tuto rovnováhu narušuje a v negativním slova smyslu ovlivňuje naše myšlenky, pocity a činy. Místo uvolnění a zlepšení nálady tak lidé mohou propadnout do mnohem větší deprese.

V některých případech stres způsobuje, že vaše tělo spaluje méně tuků, jejich zvýšený příjem se může projevit na vašem vzhledu. Snažte se proto při stresových situacích sáhnout po zdravých tucích, jako je avokádo nebo oříšky, ale vyhněte se velkým porcím a kombinování jednotlivých tučných elementů.

Při stresových situacích máme potřebu jíst více než normálně. Při konzumaci jídla totiž zaměstnáváme mozek a snažíme se tím vytěsnit nepříjemné okamžiky.

Snadno se tak stane, že si svůj kalorický příjem pro celý den vyčerpáme při jednom jídle. Pokud se tento problém týká i vás, zkuste se zaměřit na to, kolik potravin přijímáte a upravte například množství svých příloh.

O svém trápení můžete diskutovat i na speciální bezplatné lince 1212. V rozcestníku vyberte volbu psychologické pomoci, spojíte se s odborníkem, který vás vyslechne a poradí vám, jak se vypořádat s náročným obdobím.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků