Hlavní obsah

Ojetá auta se opět prodávají. Jaké je ale skryté riziko?

Komerční článekCebia

Autobazary otevřely, zájem o ojetá auta se pomalu obnovuje. Zákazníky ke koupi přesvědčuje nejen lepší počasí, ale také příznivé ceny ojetin, které by v příštích měsících měly začít stoupat. Pro koupi ojetého auta je nyní ideální příležitost. Pozor ale na skrytá rizika. Dobrá cena není někdy zadarmo.

V současné chvíli má stočený tachometr zhruba třetina prodávaných ojetin

Článek

Díky tomu, že se od poloviny března prodej ojetin výrazně propadl, je nyní mezi ojetými auty z čeho vybírat, navíc prodejci jsou ochotni poskytnout slevy. Zní to lákavě a lákavé to i je. Kdo si chce pořídit ojetinu, neměl by moc vyčkávat. Je ale potřeba dát si pozor na skrytá rizika, která se kvůli poklesu tržeb obchodníků způsobených koronavirovými opatřeními mohou vyskytovat na trhu ve větší míře než na začátku roku. Naštěstí je možné je včas rozpoznat.

Když radost z výhodné koupě vystřídají neočekáváné náklady

Někteří obchodníci nenabízejí slevu či příznivou cenu zadarmo. Například stáčení tachometrů je dlouhodobou praktikou, jak navýšit zisky, a v dobách útlumu prodeje se zpravidla podíl prodávaných aut se stočeným tachometrem zvýší.  „Je to jednoduchý a rychlý způsob, jak na voze více vydělat a očekává se proto, že do konce roku by se mohl podíl vozidel se stočeným tachometrem opět přiblížit ke hranici 40 procent. V současné chvíli má stočený tachometr zhruba třetina prodávaných ojetin,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetých vozidel.

Zatajenou havárii či stočený tachometr může odhalit i laik

Auta se stočeným tachometrem se prodávají v průměru o 20 procent dráž, než jakou mají skutečnou hodnotu. Prodejci mohou vydělat i více, záleží na značce a modelu vozu, stáří a počtu stočených kilometrů. Pokud se o tom kupující nedozví, je spokojený nejen prodávající, ale i zákazník. Ten však jen do doby, než ho dostihnou neočekávané náklady spojené s údržbou auta, které ujelo o desítky (a někdy i o stovky) tisíc kilometrů víc, než uvedl prodejce. Neočekávané náklady se postupně vyšplhají v průměru na 20 % kupní ceny.

Odhalit stočený tachometr může i laik. Jak?

Mezi další časté praktiky, na které by si kupující měly dát pozor, patří zatajování havárií či omlazování vozidel uváděním mladšího roku výroby. Jako nehavarované je prodáváno více než 99 procent ojetin, což v praxi není možné. Zatajují se přitom nejen totální škody a velké bouračky, ale i drobnější poškození, jako je výměna nárazníku blatníku apod., a to u aut s českým původem i u aut dovezených ze zahraničí.

Dobrou zprávou však je, že zatajenou havárii či stočený tachometr může odhalit i laik, a to jednoduše přes internet. Stačí zadat VIN kód vozidla na www.zkontrolujsiauto.cz. Systém AUTOTRACER vám pak zdarma ukáže, kolik informací je o daném autě k dispozici a je na vás, zda si za pár stokorun necháte vyjet konkrétní informace, bez nichž ale stočený tachometr neodhalíte. Kromě stočeného tachometru se navíc můžete dozvědět také to, zda a jak bylo auto servisované, jestli nebylo havarované a pokud ano, jaká vznikla při havárii škoda, zda není evidované jako odcizené, jestli není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaký je skutečný rok jeho výroby a jak je vybavené, kdy bylo poprvé registrované či pro jakou zemi bylo vyrobeno.

Skrytá rizika spojená s koupí ojetého vozu je možné naštěstí včas rozpoznat

Kromě havárií a manipulaci s tachometrem lze díky záznamům v Autotraceru odhalit také skutečnou zemi původu. Podle nedávné analýzy Cebie má každé páté dovezené auto uvedenou falešnou zemi původu, nejčastěji Německo nebo dokonce Českou republiku. Důvodem je to, že se auto rychleji prodá a za lepší cenu. Ve skutečnosti pochází tato auta často z východní, jihovýchodní či jižní Evropy, výjimkou nejsou ani mimoevropské země jako je například Omán.

Díky informacím tak můžete ušetřit nemalou částku, o kterou byste přeplatili reálnou cenu vozu a pravděpodobně by vás čekali nepředvídatelné náklady spojené s údržbou auta, jež je ve skutečnosti v jiném stavu, než tvrdí prodejce. Za pár stokorun tak můžete ušetřit desetitisíce.

Výběr článků

Načítám