Hlavní obsah

Jak do změn ve škole zapojit rodiče?

„Jsme opravdu rádi, že máte otevřeno,“ říkali během podzimu rodiče mnoha školkových dětí. Platí to i pro pražskou MŠ Dvouletky. Jaké zkušenosti se strategickým řízením má její ředitelka a o jaké tipy pro vedení školy se může podělit?

Projekt SRP, NPI ČRVideo: Národní pedagogický institut ČR

 
Článek

Když byla MŠ Dvouletky během podzimních prázdnin na týden zavřená, protože měla kvůli pandemii covid-19 nedostatek personálu, nikdo z rodičů si nestěžoval. „Jsem ráda, že máme s rodiči našich dětí dobré vztahy. Energie vložená do komunikace s nimi se nám vrací zpět,“ pochvaluje si ředitelka MŠ Dvouletky v Praze 10 Jana Bezděková, která je ve své funkci od července 2016.

Strategické řízení školy v praxi

Na dva roky se zapojila do projektu SRP (Strategické řízení a plánování ve školách a v územích), který probíhá pod hlavičkou Národního pedagogického institutu ČR. Po celou dobu intenzivně pracovala s konzultantem rozvoje školy Františkem Tomáškem. Spolu se zaměstnanci mateřské školy si určili misi a vizi školy, s pomocí konzultanta provedli SWOT analýzu stavu školy a vytvořili strategický plán. Ten se pak každý rok rozpracovával na podrobnější školní akční plán. „Máme tady skvělý tým. Bylo důležité podpořit vlastní nápady zaměstnanců, vtáhnout je do rozhodování o aktivitách a plánech školy,“ přibližuje ředitelka jeden z důležitých bodů.

Foto: Projekt SRP, Národní pedagogický institut ČR

Ředitelka MŠ Dvouletky Jana Bezděková

Jak do dění ve školce zapojit rodiče?

Komunikace s rodiči bývá pro školy často výzvou. Ředitelé někdy nevědí, jak komunikaci co nejlépe vyladit, jak rodiče vtáhnout do života školy. Na nástěnce v MŠ Dvouletky se při rozjezdu projektu SRP objevil sešit nadepsaný Školka budoucnosti. Sešit byl kdykoli k dispozici rodičům, aby do něj zapisovali své připomínky či přání. S pedagogickým sborem pak ředitelka společně hledala cestu, jak školku i na základě přání rodičů vylepšit. „Propojení školy a rodiny vnímám jako velice důležité,“ vysvětluje Jana Bezděková. Jako jednu ze společných aktivit s rodiči uvádí třeba tradiční zářijové vítání nových dětí. „Na místě máme živou kapelu, máme připravený program pro děti, společně na zahradě opékáme buřty. V neformální atmosféře se příjemně a přirozeně navazují vztahy,“ vypráví. Další společnou akcí je zpívání vánočních koled na zahradě u rozsvíceného stromku.

Učitelkou na vlastní kůži

Rodiče také v této školce zvou, aby si přišli vyzkoušet práci učitelky. „Rodiče nachystají program pro děti minimálně na půl hodiny. Obvykle jsou výborně připravení. Ve třídě je samozřejmě po celou dobu i ,opravdová‘ paní učitelka,  která může kdykoli pomoci,“ popisuje ředitelka Bezděková. Po této zkušenosti respekt rodičů k práci učitelek značně roste. Samozřejmostí je komunikace s rodiči skrze maily či telefony, pokud je to nutné, je možná i individuální osobní konzultace s učitelkou třídy a ředitelkou.

Jestli letos bude moci proběhnout společné setkání u vánočního stromku, Jana Bezděková ještě neví. „Ale jakmile bude po covidu, vrátíme zase na nástěnku náš sešit,“ uzavírá.

Jana Holcová, projekt SRP

Projekt SRP, Národní pedagogický institut ČR

Výběr článků

Načítám